Díky spolupráci s firmou získala budějovická průmyslovka speciální frézovací stroj

Vývojář strojírenské společnosti Jaroslav Křepelka (vlevo) a předal řediteli školy Jaroslavu Korešovi nové obráběcí zařízení pro studenty

Nové obráběcí zařízení za zhruba 200 tisíc korun má k dispozici českobudějovická Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická. Získala ho od místní firmy, která vyvíjí a vyrábí zdravotnickou techniku.

Obě strany si od toho slibují lepší praktické vzdělání studentů i jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Odborně vzdělaných lidí v oboru je totiž stále málo.

„Frézka dokáže vytvářet plošný spoj. Ten je srdcem každého elektronického zařízení, propojuje vzájemně elektronické součástky. Dosud jsme se zabývali konvenční metodou leptání, nyní mohou vyrobit plošný stroj tak, že na počítači v určitém programu vytvoří model spoje a potom přenesením do řídícího programu frézky spoj vyrobí,“ vysvětluje učitel Jan Tůma.

Novou frézu si chválí například student čtvrtého ročníku Tomáš Vančura, který by se v budoucnu chtěl věnovat práci s podobným zařízením. „V nižších ročnících jsme plošné spoje leptali a zabralo nám to vždycky jednu až dvě hodiny, teď to stroj udělá za pár minut. Je to určitě super věc,“ říká.

Budoucí lesníci kácí dřevo v učebně, ve virtuální realitě

Simulátor, na kterém se budoucí lesníci učí kácet a zpracovávat dřevo

Těžit dřevo se dá i v malé učebně. Studenti písecké střední lesnické školy kácí v místnosti stromy na harvestorovém simulátoru. Les mají přímo před sebou na velké obrazovce a škola je pro ně hrou.

Podle vývojáře Jaroslava Křepelky se studenti naučí nové technologie a na oplátku můžou vyrobit spoje, které pak firma použije ve výrobě. Navíc si může vychovat budoucí zaměstnance.

„Spolupráci se školami udržujeme, abychom si dokázali najít žáky, které elektrotechnika baví. Ve výrobních částech a na pozici technologa bychom přivítali více pracovníků,“ dodává Jaroslav Křepelka.

Jedním z hlavních důvodů oboustranné spolupráce je i zvýšení povědomí o technickém vzdělání. „Nejzásadnější podle mě je, aby všichni už i na základních školách věděli, že technika má smysl. Čím víc lidí se to dozví, tím lépe,“ připomíná ředitel školy Jaroslav Koreš.

Žáci Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické by měli v nejbližší době do firmy zamířit také na praxi.

Spustit audio

Související