Psychologické drama jako balet. Jihočeské divadlo netradičně pojalo hru Tramvaj do stanice Touha
Uchopit psychologické drama jako balet se pokusili v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Ke spolupráci přizvali režiséra a choreografa Libora Vaculíka, který si k převedení do taneční řeči vybral původní divadelní hru Tennessee Williamse Tramvaj do stanice Touha.
„Já mám rád předlohy, které nejsou určené k tancování, ať to byl Valmont nebo Petrolejové lampy. Je to pro mě vždycky obrovská výzva poprat se s činoherním tématem,“ říká.
Pokaždé podle svých slov hledá nové cesty. „Není to tak, že dělám 85 představení a všechna jsou stejná. Snažím se, aby to představení bylo zajímavé i pro mě,“ komentuje Libor Vaculík.
Dodává, že psychologickému dramatu Tennessee Williamse by měli lidé porozumět, i když neznají původní divadelní hru. „Já jsem z toho tématu vybral nejstěžejnější věci. Samozřejmě, my tam nemáme slova, nemáme text, to musím vytvořit já pohybem. Čím jsem starší, tím víc mě baví ta režie, práce s herectvím a tak dále, je to pro mě mnohem důležitější než vymýšlet nějaké krůčky,“ popisuje.
Šéf jihočeského baletu Lukáš Slavický oslovil Libora Vaculík právě proto, že zpracovává literární témata a nutí tanečníky také k herectví. „Není to jednoduché, oni se s tím samozřejmě musí popasovat, ale to mě právě baví jako uměleckého šéfa,“ vysvětluje.
Oceňuje, že tanečníci se rozvíjí i jinak než jen na poli tance. „Myslím, že jim to dá hrozně moc a posune je to hodně dopředu. V současné době se něco takového často nedělá, speciálně v menších souborech, kde se bývají složené večery a tak dále, ale takovýto titul není zcela obvyklý,“ doplňuje Lukáš Slavický.
Jak prominenti minulého režimu využili svých informací a vazeb? Nad tím se zamýšlí Elity
Do praktik i konspiračních bytů bývalé Státní bezpečnosti nahlédnou diváci Jihočeského divadla. V nové inscenaci Elity se můžou zamyslet nad tím, kdo jsou lidé, kteří dnes stojí na vrcholu společenského nebo politického žebříčku.
V souboru Jihočeského divadla našel Libor Vaculík ideální představitele Blanche a Mitche. „Zdeněk Mládek a Petronela Bogdan jsou kompletní lidi a jenom se to tak tvaruje. Já sám se snažím, aby jim to představení, jak se říká, chutnalo, aby se v tom cítili. Vždycky říkám, že tanečníci jsou jako koně, které mohu přivést k řece, ale napít se už musí sami,“ uzavírá.
Jihočeské divadlo nastudovalo baletní inscenaci Tramvaj do stanice Touha ve spolupráci s divadlem v německém Pasově. Po páteční jihočeské premiéře se ta bavorská uskuteční 1. prosince.
Novému představení Jihočeského divadla se věnuje kulturní magazín Kavárna. Dále pořad nabízí zastavení na významných jazzových koncertech v Českých Budějovicích.
Související
-
Proslulý svůdník chodí v Jihočeském divadle na psychoanalýzu
Tři Doni Juanové na jednom jevišti. Tenorista, barytonista a činoherec. V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích se scházejí v inscenaci operního souboru s názvem Don G.
-
Prodanou nevěstu přenesli do moderní doby a do Budějovic. Charaktery se nemění, říká režisér
Byznys a konzum vládnou světu. Tak vyznívá nové nastudování Prodané nevěsty v Jihočeském divadle. Tým se inscenací připojil k oslavám 100. výročí založení Československa.
-
Zavři oči, brouku... Jihočeské divadlo uvádí komedii Pane, vy...
Českou crazy komedii Pane, vy jste vdova! má nově na programu Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Inscenace vychází z původního filmového scénáře Miloše Macou...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka