Prý se věnujeme jen turistům, ale to není pravda, říká starosta Krumlova Dalibor Carda

24. duben 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Starosta Českého Krumlova Dalibor Carda

V Českém Krumlově žije 13 tisíc obyvatel, ale každý rok sem navíc přijede jeden a půl milionu turistů. Město je tedy specifické a jeho vedení řeší problémy, jaké jinde neznají. Starostou je nyní Dalibor Carda, který bude na podzim o post usilovat znovu.

Dalibor Carda byl zvolen za ČSSD, na počátku letošního roku ale ze strany vystoupil. „Začalo tu už při povolebním vyjednávání, které se docela vleklo a došlo k určitým neshodám mezi mnou a vedením městské organizace sociální demokracie. Pomalu se to vyvíjelo až do stavu, kdy i celostátní politika strany mi nevyhovuje. Ukázalo se, že je možná důvod i ve mně, myslím, že nejsem až tak stranický typ, abych toužil po nějakém stranickém růstu,“ vysvětluje.

Pro nadcházející komunální volby se proto bude snažit sestavit vlastní nezávislou kandidátku. „Samozřejmě se objevilo tvrzení, že jsem se dostal na post starosty, protože jsem byl sociální demokrat, ale já myslím, že spíš proto, že jsem v Krumlově hodně známý, byl jsem ředitelem největší školy,“ dodává.

Nádraží kazilo dojem při vstupu do města

V programovém prohlášení současné koalice byly mezi prioritami uvedeny oprava autobusového nádraží a mostů v Českém Krumlově. „Nádraží patřilo k takovým volebním hitům pro všechna minulá období. Nám se teď podařilo tu práci začít. Doufám, že do listopadu, maximálně konce roku to bude hotové. Autobusové nádraží bylo opravdu nehezký vstup do města,“ říká Dalibor Carda.

Benešův most v Krumlově je na hraně životnosti, město ale nemá na opravu peníze

Benešův most v Českém Krumlově je ve špatném stavu. Chodníky pro pěší už muselo město uzavřít, čtyři roky má most sníženou nosnost

Benešův most v Českém Krumlově a na něj navazující Linecká ulice jsou důležitými dopravními uzly města. Průjezd historickým centrem bez něj by byl velice problematický.

Opravu mostů pak označuje za svou vlastní prioritu. „Podařilo se jich kompletně zrekonstruovat pět a teď máme velký problém s mostem Edvarda Beneše, který je jediný na výjezdu z města. Pomalu se zhoršuje stav, takže jsme museli uzavřít chodníky a zůstala jen vozovka. Ta není havarijní, ale oprava je třeba, takže je zadaná projektová dokumentace na opravu a uvidíme, co navrhnou,“ popisuje.

Naopak současné vedení města už určitě nestihne dokončit přeměnu kasáren. „Ztratili jsme čas, když se zpracovávala studie na univerzitu, která tam měla být. Bohužel to bylo strašně drahé a peníze nesehnali, tak jsme museli začít znovu,“ vysvětluje starosta.

V centru mnoho obyvatel nezůstalo

Pro Český Krumlov zatížený turistickým ruchem je typické, že v centru města už mnoho obyvatel nezůstalo. Dalibor Carda tvrdí, že radnice se snaží ve středu města stále udržet byty a život tu zpříjemňovat.

„Pořád se nám vyčítá, že se věnujeme jenom turistům, ale já za poslední čtyři roky nevidím žádný projekt, který by se týkal turismu. Turisté se o sebe postarají sami, my děláme projekty pro obyvatele a občanskou vybavenost,“ argumentuje.

Najme brigádníky, aby žili v centru Českého Krumlova. Část místních projekt kritizuje

Matka s dítětem v Českém Krumlově

Větrat peřiny v oknech, zahrát si vybíjenou na ulici nebo se jen projet s kočárkem po náměstí. Pro mnoho obyvatel měst běžná činnost, pro lidi z centra Českého Krumlova možná nesplnitelný sen.

Český Krumlov je druhé nejnavštěvovanější město České republiky, ve srovnání s Prahou je však mnohem menší. Malé městečko je tak opravdu zatížené. „Snažíme se, abychom z toho turismu pro obyvatele do budoucna získali co nejvíc peněz. Budeme vybírat na parkovištích, budeme nabízet dobré služby, za které si necháme zaplatit, a peníze investujeme do rozvoje města,“ doplňuje Dalibor Carda.

Zároveň podle něj radnice chce získat prostory pro bytovou výstavbu v okrajových částech města. „Chtěli bychom, aby vznikaly nové stavby a mohli tam přijít lidé. Hlavně chybí ubytování pro pracovníky, kteří jsou potřeba v turistických službách, ale i pro zaměstnance továren,“ uzavírá.

Spustit audio

Související