Benešův most v Krumlově je na hraně životnosti, město ale nemá na opravu peníze

8. duben 2018

Benešův most v Českém Krumlově a na něj navazující Linecká ulice jsou důležitými dopravními uzly města. Průjezd historickým centrem bez něj by byl velice problematický.

Právě Benešův most ale bude muset projít zásadní rekonstrukcí.

Už nyní nepřejdete po chodnících betonového mostu. Musíte po vozovce společně s auty. Čtyři roky má most sníženou nosnost a nesmí na něj vjet auta těžší než šest tun. Životnost mostu je u konce.

Zajímavé je, že zárodek svého konce si v sobě nese most sám. „Těsně po válce, když byl budovaný, platil předpis, že tam musí být boxy na uložení trhavin. Těmi boxy do mostu zatéká. Nejhorší jsou ty lávky pro pěší, které jsou připojeny k základní konstrukci. Betonové zábradlí se začíná drolit a ukázalo se, že to nemá už únosnost a musíme to uzavřít,“ popisuje starosta Dalibor Carda.

Město Český Krumlov má kvůli meandrům Vltavy ve svém vlastnictví 23 mostů a osm lávek pro pěší. To sice působí na jedné straně velice romanticky, ale na straně druhé to stojí velké peníze. V posledních letech nemine prakticky rok, aby se nějaký ze zdejších mostů nemusel opravit.

V nejkritičtějším stavu je nyní právě most Edvarda Beneše. „Základní konstrukce drží, ta není v havarijním stavu a pád přímo nehrozí. Museli jsme s opravami mostů postupovat postupně, od těch nejhorších, kde hrozilo nebezpečí, jako byla třeba lávka pod Plášťovým mostem a lávka u pivovaru. Most Edvarda Beneše má 89 roků, takže se přesně dožívá své životnosti,“ připomíná starosta.

Na běžné opravy vyčleněn jen jeden milion

Město již zadalo odborníkům přípravu rekonstrukce a čeká na návrh řešení. Náklady zatím nejsou známé, ale na běžné opravy a údržbu lávek a mostů je ročně vyčleněna částka jen přibližně ve výši jednoho milionu korun.

Co bude dál, záleží právě na penězích. „Problém je v tom, že na to nejsou peníze, protože na to v rozpočtu nebylo pamatováno. Musíme okamžitě ty peníze nějak získat a nemáme moc času,“ říká opoziční zastupitel Miroslav Máče.

Město může získat úvěr, ale podle starosty Dalibora Cardy by nejlepší cestou byly dotace. „Myslím, že se budeme muset obrátit na stát. Stát dává spoustu dotací na mosty krajům, ale nikdy se neobjevily dotace na obecní mosty. Věřím, že se mi podaří přesvědčit ministerstvo pro místní rozvoj či ministerstvo financí, aby prostě pomohli obcím s takovým množstvím mostů, jako jsme my,“ dodává.

Nápad by mohl být inspirací pro další města a obce. Jenže ministerstva jsou v tuto chvíli pod vládou v demisi a o nové vládě se jedná už několik měsíců. Je tedy otázkou, jak se problém bude vyvíjet dál.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.