První let člověka do kosmu a jeho odraz v dobových instrumentálkách
Před šedesáti roky, 12. dubna 1961, zažil vpravdě historický oblet Země první člověk ve vesmíru – sedmadvacetiletý Rus Jurij Alexejevič Gagarin v kosmické lodi Vostok 1. Tato událost vyvolala ohromný nadšený ohlas po celém světě, navzdory politickému velmocenskému využití.
A konkrétní stopy můžeme zaznamenat i v dobové populární hudbě a zároveň můžeme zůstat na poli instrumentálek.
Jedním z přímých důkazů byla kytarová kapela ze švédského Göteborgu pojmenovaná v současné době choulostivým slůvkem v čísle množném – Sputnici, tedy anglicky The Spotnicks. Původně se jmenovala jinak, ovšem na návrh manažera, velkého obdivovatele úspěchů tehdejší sovětské kosmonautiky, které započaly vysláním první umělé vesmírné družice Sputnik 1, si změnila název.
Švédští Sputnici měli několik větších mezinárodních hitů. K nim patřila instrumentálka Rocket Man, Kosmonaut, která byla jasnou reakcí na onen přelomový let do kosmu Jurije Gagarina i s využitím tónů známé skladby autora Lva Knippera Políčko, pole, Poljuško, pole
Velkým příznivcem kosmického programu byl také průkopnický britský producent i skladatel Joe Meek, který měl zejména v první polovině šedesátých let úspěchy s kapelami Tornados a Honeycombs.
Čtěte také
Vesmír Joe Meeka fascinoval a věřil, že život je i jinde ve sluneční sestavě. Rád v rámci možností experimentoval s elektronickými zvuky a nahrávacími možnostmi. A nahrál spolu s původně skifflovou kapelou z Londýna West Five konceptuální album I Hear A New World, Slyším nový svět (v ucelené podobě vyšlo dlouho po jeho smrti). Podle vlastních slov chtěl „vytvořit v hudbě obraz toho, co by tam nahoře ve vesmíru mohlo být.“
Dvě zajímavé ukázky pro vás v pořadu Vlídné tóny máme – v té první se můžete vydat na oběžnou dráhu okolo Měsíce, Orbit Around The Moon. Mimochodem, závěr život legendárního producenta Joe Meeka nebyl hezký, vzdálen hvězdných výšin. Jeho tíživé deprese vyústily v incident, při němž zastřelil svou bytnou a potom zbraň obrátil proti sobě.
Zcela zřetelnou a rychlou reakcí v písničce na úspěch Jurije Gagarina byl Pozdrav astronautovi neboli Dobrý den, majore Gagarine (s textem ostravského rozhlasového redaktora Pavla Pácla) zpívaný slavným kapelníkem Gustavem Bromem. Rok nato tuto skladbu slovutného jazzmana Jaromíra Hniličky v dubnu 1962 natočil Brněnský estrádní rozhlasový orchestr, který řídil Jiří Hudec. A ta je v pořadu Vlídné tóny tečkou rané hudební kosmické sondy vyvolané výročím kosmického letu Jurije Gagarina.
Související
-
Cesta populárního Ptačího tance ze Švýcarska přes Belgii do kanadského Edmontonu
Ptáčci se vůkol nás už se zvolna s postupujícím jarem rozezpívávají, a k tomu to pro většinu nás příjemnému jevu připojím i hrstičku instrumentálních hitů.
-
Instrumentálky Beatles – těch je opravdu jako šafránu
Instrumentálky Beatles + skladby této legendární liverpoolské čtyřky v podání špičkových českých sólistů a orchestrů. Vlídné tóny pro vás připravil autor pořadu Jiří Kasal.
-
Vůně mléka, Mží ti do vlasů jako orchestrálka a další, Vlídné tóny jako vzpomínka na Ladislava Štaid
Ve věku 75 let zemřel velmi známý český hudebník, kytarista, pianista, kapelník, skladatel, textař, hudební aranžér, zpěvák a podnikatel Ladislav Štaidl.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.