Předsváteční pohoda s romantickým klavírem Jiřího Maláska i s „Jihočeským setkáním“

27. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jaké je to být klavíristou?

Vlídné tóny by měly i tentokrát přinést do vašich domovů, neboli kamkoliv jinam, kde nás posloucháte, leccos dobrého a pohodového. Není to nic nadsazeného, když považujeme klavíristu Jiřího Maláska za českou hvězdu easy listening, tedy hudby k příjemnému poslechu.

I když bylo klavíristovi, skladateli i hudebnímu dramaturgovi Jiřímu Maláskovi vyměřeno osudem pobýt tady pouze 56 let, jeho umělecká stopa v české populární a filmové hudbě je velice zřetelná.

Nejde jenom o populární filmy jako Starci na chmelu nebo Dáma na kolejích nebo seriál Pan Tau, na jejichž hudební složce se autorsky podílel, ale i řadu více či méně známých televizních inscenací nebo filmů, pro něž složil hudbu nejčastěji spolu se svým kamarádem a  spoluhráčem, pianistou Jiřím Bažantem. Jmenujme namátkou na sebe navazující tituly Podnájemníci, Otec nebo bratr a Dopis psaný španělsky nebo Nezralé maliny, Ikarův pád či Tažní ptáci nebo legendární seriály Tři chlapi v chalupě, Eliška a její rod nebo Dobrá voda.

Ovšem z posluchačského hlediska se Jiří Malásek (otec taktéž renomovaného klavíristy a autora Petra Maláska) jako interpret nejvíce proslavil cyklem alb Romantický klavír. A z nich jsme čerpali při výběru první části dnešních Vlídných tonů.

Čtěte také

Nejprve zazní skladba z filmu Kmotr autora Nino Roty Speak Softly, Love pod českým názvem Sen lásky, kterou klavírista Jiří Malásek natočil s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu s dirigentem Josefem Vobrubou. Následuje Měsíční řeka, Moon River, velmi dobře známá melodie Henryho Manciniho z filmu Snídaně u Tiffanyho a The Shadow of Your Smile, Stín tvého úsměvu, milostná skladba autora Johnnyho Mandela z filmu Písečný ptáček.

Jeden snímek však vybočí z řady a bude mít jistým způsobem jihočeský příznak, neboť půjde o „Jihočeské setkání“. Přesně tak se jmenuje skladba Jiřího Maláska, kterou v brněnském rozhlasovém studiu natočil Orchestr Studio Brno s dirigentem Jiřím Hudcem a s trumpetistou Miroslavem Kejmarem. Přineslo ji album Týden soudobé tvorby 1974.

A půlhodinku milých instrumentálek ještě doplní dvojice starších nahrávek klavírního dua Jiří Malásek a Jiří Bažant a také Valčík na rozloučenou.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související