Potřebujeme víc záchytných parkovišť a rychle otevřít obchvaty, říká nová primátorka Českých Budějovic

28. říjen 2022

V pondělí 24. října se historicky první primátorkou Českých Budějovic stala pětačtyřicetiletá budějovická rodačka Dagmar Škodová Parmová z ODS. Jak týž den přiznala novinářům, dojezd na ranní podpis koaliční smlouvy a následné ustavující zastupitelstvo města byl adrenalinový. Doprava ve městě totiž stála. I proto – ale nejenom – označuje dopravu v krajské metropoli za svou nejvyšší prioritu.

„On je to téměř každodenní problém. Před covidem jsme to zažívali velmi velmi, potom se vlivem různých opatření počet aut ve městě trochu snížil, ale teď se opět dostáváme do stavu, kdy se v ranní a odpolední špičce město hltí a není objízdná trasa,“ popisuje primátorka.

„To znamená, že teď potřebujeme velmi rychle otevřít obchvaty, a až bude dostavěná dálnice, už nám sem nebude mířit tranzit, který nám dělá problémy na Dlouhé louce nebo na Strakonické ulici, a budeme mít jen vnitroměstskou dopravu pro místní a lidi, kteří sem dojíždějí za prací,“ dodává.

Dagmar Škodová Parmová
Vystudovala obchodně-podnikatelský obor na Zemědělské fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a export a mezinárodní marketing na Univerzitě Jana Keplera v Linci.

Od roku 2002 působila na Zemědělské fakultě a následně nově vzniklé Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity. Byla proděkankou, prorektorkou i děkankou fakulty. Ve své vědecké práci se zabývala řízením a marketingem služeb, regionálním managementem a cestovním ruchem.

V roce 2020 byla zvolena do zastupitelstva Jihočeského kraje, po komunálních volbách 2022 se jako první žena v historii stala primátorkou Českých Budějovic.

Je vdaná a má tři děti. Sama sebe označuje za „ekonoma, učitele, manažera, vědce… ale i za ženu a matku“.

Velké silniční stavby jsou ovšem v kompetenci státu či kraje. Může tedy město vůbec něco urychlit? Podle Dagmar Škodové Parmové určitě ano. „Je to příprava staveb, komunikace s vlastníky, s občany, ten každodenní racionální aktivní přístup. To je úkol města,“ vysvětluje.

Jednou věcí je průjezdnost města, druhou parkování. Lidé, kteří dojíždějí do Českých Budějovic za prací, si poté, co metropoli pokryly rezidenční parkovací zóny, opravdu stýskají. Dovede si nová primátorka představit, že udělá něco i pro ně? „Samozřejmě. Podstatou je výstavba záchytných parkovišť na okrajích města, tak aby dojíždějící nevjížděli úplně do centra. A pak návaznost městské hromadné dopravy nebo sdílených kol, koloběžek a tak dále, aby se mohli rychle dopravit na úřad, do práce, kam potřebují,“ odpovídá.

Vytvoření záchytných parkovišť vnímá Dagmar Škodová Parmová jako cíl svého volebního období. „Tohle je mým snem, aby tady po našem čtyřletém volebním období byly parkovací prostory z jihu nebo z východu, kde nám chybí. Máme pěkný příklad v Jírovcově ulici, kde to funguje, ale v osm hodin ráno je parkoviště úplně plné. Takže analogicky potřebujeme vytvořit prostory pro ty, kteří přijíždějí od Včelné i od Brna. Aby měli kde odložit svého čtyřkolého miláčka a dál pokračovali hromadnou dopravou,“ doplňuje.

A kdy by se tento sen mohl začít plnit? „My teď připravujeme rozpočet na příští rok, takže určitě v roce 2023 už se v tomto začne město hýbat. A budeme spolupracovat i s okolními obcemi, protože některé ty vhodné, vytipované pozemky jsou ve vlastnictví okolních vesnic a městysů,“ říká Dagmar Škodová Parmová.

K dalším prioritám nové českobudějovické primátorky patří podpora podnikání a start-upů, tedy vznikajících mladých firem, ozelenění a kulturní či spolkové oživení centra města, péče o okrajové lokality a sídliště, zpřístupnění výstaviště, bytová výstavba a další.

Celý rozhovor s primátorkou Českých Budějovic Dagmar Škodovou Parmovou si poslechněte online.

Spustit audio

Související