Po obchvatu Českých Budějovic se začne jezdit v roce 2023, to je později, než se plánovalo

15. duben 2020 16:38

Zprovoznění dálnice D3 v úseku Úsilné Třebonín se o rok zpozdí. Po obchvatu Českých Budějovic se první auta podle aktuálního plánu projedou v roce 2023. Na vině jsou hlavně technické důvody. Kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícími opatřeními je ale také na některých částech stavby problém s nedostatkem pracovních sil.

Bagry a buldozery už několikátý měsíc obklopují východní okraj Českých Budějovic před obcí Staré Hodějovice. Na první pohled to vypadá, že jde vše podle plánu. Ve skutečnosti se ale stavba potýká s problémy.

Konkrétně na tomto úseku podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla problémy nesouvisí se současnou pandemií koronaviru. „Spíše než koronavirus by na datum dokončení mohly mít vliv některé technické aspekty, jako například problematická přeložka sítí nebo složité geologické podmínky v oblasti budoucího tunelu,“ uvádí.

Na jeden ze dvou úseků obchvatu Hodějovice ─ Třebonín ale opatření související s koronavirovou pandemií dolehla. Tuto část staví slovenská firma Doprastav. Kvůli uzavření hranic tam chyběly asi čtyři desítky dělníků i techniků. Stavaři z ciziny musí prvních 14 po příjezdu do Česka pobývat v karanténě.

Ředitelství silnic a dálnic původně předpokládalo, že celý obchvat Českých Budějovic zprovozní už v roce 2022 a stavbu kompletně dokončí o rok později. Teď je ale jasné, že tento plán nevyjde.

Čtěte také

Jednou z technicky nejnáročnějších částí bude ražba bezmála kilometr dlouhého tunelu Pohůrka. Kvůli němu se aktuálně staví odvodňovací štola i přeložka Dobrovodského potoka. „V současné době je hotová většina přeložek inženýrských sítí, staví se objekty, odtěžují zářezy a převáží materiál, zároveň odtěžujeme rozsáhlou skládku v prostoru u Zvonárny a geotechnicky monitorujeme celou trasu,“ popisuje Jan Rýdl.

Tendr pro navazující část dálnice Třebonín ─ Kaplice chce Ředitelství silnic a dálnic vyhlásit v září. Zpoždění může současný nouzový stav způsobit u dalších dvou zbývajících úseků směrem k hranicím s Rakouskem.

„Skutečnou hrozbou je v případech připravovaných staveb zpomalení činnosti úřadů a orgánů, jejichž vyjádření nebo stanoviska podle zákona ke stavbě potřebujeme. Pokud se budou výrazně prodlužovat lhůty vydání příslušných rozhodnutí, budou se oddalovat i termíny zahájení výstavby jednotlivých dálničních úseků,“ připomíná Jan Rýdl.

Celkem jsou na stavbě obchvatu krajského města hotové práce zhruba za jeden a půl miliardy korun.

Spustit audio

Související