Napsal melodie pro filmy Muž a žena nebo Love Story. Francis Lai byl mistrem hudebních intimních nálad
Pořad Vlídné tóny tentokrát nabízí nemálo filmových diváckých asociací, začasté milostné povahy. Svorníkem jsou totiž melodie velmi úspěšného francouzského autora filmové hudby Francise Laie. Jeho jméno, na rozdíl od jeho hudby a filmů jako Muž a žena nebo Love Story, v Čechách příliš známé není.
Syn zahradníkův italského původu Francis Albert Lai se narodil ve francouzském Nice. Už záhy byl fascinován hudbou, zejména pak jazzem. V Paříži se sblížil s velmi zajímavou postavou Montmartru, bohémem, básníkem, textařem i zpěvákem Bernardem Dimeym, s nímž napsal skoro sto písní pro slavné interprety, jak byl třeba Yves Montand.
Ovšem z hlediska budoucího úspěchu bylo v polovině 60. let pro Francise Laie zásadní setkání s filmařem Claudem Lelouchem, který mu nabídl spolupráci na filmu Muž a žena.
Režisér Claude Lelouch vytvořil jímavou filmovou romanci dvou ovdovělých a postupně se v lásce sbližujících mladých lidí s Anouk Aimée a Jean-Louisem Trintignantem v roli automobilového závodníka. Film měl ohromný úspěch už v 60. letech a ani po letech neztratil nic ze svého lesku.
Jednoduchý příběh o setkání dvou neznámých osob přivábí pozornost nejen jemným sentimentálním nábojem, ale i zpracováním. To zaujme především citlivou hudbou Francise Laie. A zvlášť ústřední melodie se rozletěla do celého světa. V Čechách ji třeba zpívala Judita Čeřovská.
Čtěte také
Francis Lai jako autor filmové hudby uspěl i za oceánem. Důkazem je Oscarem oceněná ústřední melodie z velmi dojímavého snímku Love Story z roku 1970, příběhu dvou mladých lidí, jejichž lásce nepřejí rodiče a ani osud, s Ali MacGraw a Ryanem O´Nealem v hlavních rolích. Tento americký film si oblíbili také čeští diváci a bývá do televizního programu nasazován zejména o vánočních svátcích.
V roce 1977 vzbudil nejednoznačnou pozornost výrazně erotický film Davida Hamiltona Bilitis, který otevřeně popisuje lesbickou lásku dospívající dívky na pozadí jednoho rozpadajícího se manželství. Náladu filmu v měkkém obrazovém zaostření umocňuje hudba Francise Laie, která si získala širokou oblibu.
U nás hlavní melodii z filmu natočil například orchestr Václava Hybše s houslistou Josefem Sukem. A bylo to dalším důkazem, že Francisu Laiovi, který zemřel před necelými třemi roky, se jako autorovi hudby nejvíce dařilo právě s filmovými romancemi, jejichž jemnou náladu uměl vhodně vybarvit.
Související
-
Panovu flétnu proslavil po celém světě Rumun Gheorghe Zamfir
Letos na jaře oslavil kulaté osmdesáté narozeniny světově proslulý virtuos ve hře na Panovu flétnu, rumunský hudebník Gheorghe Zamfir. Bohužel, zatím bez publika.
-
Velké instrumentální hity 80. let. Čech Jan Hammer zazářil s hudbou k seriálu Miami Vice
V pořadu Vlídné tóny zaostříme pozornost na mezinárodní instrumentální hity 80. let minulého století. Jejich počet klesl, přesto se objevila plejáda těch, které upoutaly.
-
První let člověka do kosmu a jeho odraz v dobových instrumentálkách
Před šedesáti roky, 12. dubna 1961, zažil historický oblet Země první člověk ve vesmíru, sedmadvacetiletý Rus Jurij Alexejevič Gagarin. Tato událost vyvolala ohromný ohlas.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.