Melodie do rozhlasových pohádek, pro interprety vážné hudby i do Kouzelné školky skládá Jiří Pazour
Jiří Pazour je klavírista, který si umí vymýšlet. Využívá to ve svých improvizačních vystoupeních a terapiích hudbou, jako učitel hudební improvizace a hry z listu, ale také jako skladatel. Věnuje se široké paletě žánrů od dětské písničky přes jazz až po klasiku. A spolupracuje také s Českým rozhlasem.
„Píšu pro různé interprety, záleží na tom, v jakém právě komponuju stylu. U vážné hudby většinou tvořím na zakázku pro konkrétního interpreta, který si skladbu objedná, nebo si ji přeje. Takže jsem psal například pro houslistu Jaroslava Svěceného nebo pro harfistku Janu Bouškovou. To člověka samozřejmě potěší, když si vám někdo řekne o skladbu,“ usmívá se Jiří Pazour, „a protože ho znáte, můžete mu pak napsat skladbu na tělo.“
V hudbě scénické, divadelní a užitkové podle něj záleží hlavně na režisérovi. „Měl jsem veliké štěstí, že už za studijních let jsem se seznámil s vynikajícím režisérem, klasikem rozhlasové pohádky Karlem Weinlichem. A tam začala moje spolupráce s rozhlasem a také tvorba pro děti a tvorba scénická. Pak to pokračovalo dál, dodnes spolupracuji s režiséry, jako je Tomáš Vondrovic a Lída Engelová,“ vypráví.
Čtěte také
Jestliže skladatel spolupracuje s rozhlasovým režisérem na pohádce, má to svůj vývoj. „Většinou je to tak, že dostanu s nějakým předstihem scénář, přečtu si ho a pak se s režisérem sejdu. On řekne, co by si představoval, popisuje slovy náladu, jakou to má mít. Já si dělám poznámky, už se do toho naciťuju. Potom se sejdeme znovu, já mu zahraji svoji představu, a buď se rovnou shodneme, anebo to ještě nějakým způsobem upravujeme. A pak se pustím do čistopisu partitury,“ prozrazuje Jiří Pazour.
Ze scénické hudby určené pro rozhlas, televizi, divadlo či film se často dál využívají jednotlivé písně a šansony Jiřího Pazoura. „Jejich interprety pak bývají většinou činoherní herci, kteří i zpívají, a tak si je převezmou do svého repertoáru,“ vysvětluje. Písničky pro děti převzaly třeba Jitka Molavcová a Magda Reifová do Kouzelné školky.
Dává jako zastánce hudební improvizace svým interpretům možnost vymýšlet si i v jeho skladbách? „Úplnou volnost toho druhu, že by tam měli takzvaná aleatorika, tedy místa, kde by mohli zahrát, co je napadne, jim nedávám. Ale záměrně do svých partitur nepíšu moc předpisů dynamických a tempových. Napíšu jenom to základní a snažím se nechávat interpretovi prostor, aby pojetí bylo hodně v jeho náplni. A tak se stane, že třeba některé skladby, které byly natočeny víckrát různými interprety, vyzní také různě,“ říká autor.
Celý rozhovor s klavíristou a skladatelem Jiřím Pazourem, včetně ukázek jeho tvorby, si poslechněte online.
Související
-
Je načase začít brát kulturu v Budějovicích vážně, říká Pavel Šporcl, který pořádá nový festival
České Budějovice se rozeznějí prvním ročníkem hudebního festivalu Hvězdy nad Vltavou. Jeho uměleckým ředitelem je světoznámý houslista a budějovický rodák Pavel Šporcl.
-
Víte, co je grumle? Lidové nástroje spojuje Tomáš Kočko & Orchestr třeba i s beatboxem
Patnáct alb, pět nominací na Anděla, dvě proměněné, několikeré umístění v top dvacítce evropské world music. To je dosavadní bilance kapely Tomáš Kočko & Orchestr.
-
Je to spíše takový psychoteror, popisuje nejprestižnější klavírní soutěž virtuóz Jan Simon
Šest dní jste zavření v královské vile, nemáte telefon ani internet. Jen studujete neznámou skladbu. Tak vypadá slavná klavírní soutěž, ve které kdysi uspěl Jan Simon.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.