Koněspřežka mezi Budějovicemi a Lincem začala fungovat 1. srpna 1832. Vozy tažené koňmi přepravovaly hlavně sůl a dřevo

31. červenec 2022

V Jihočeském kraji bývala vždycky bída a nouze o práci. A tak přišla mnohým lidem koněspřežná dráha vhod. V Bujanově přinesla možnost výdělku, či přivýdělku – při prodeji vyhlášených bujanovských koláčů.

Pořad Vltavín věnujeme připomínce výročí události, která se datuje k 1. srpnu 1832. V tento den byl zahájen provoz koněspřežky na trase České Budějovice – Linec.

Na trati, která měřila bezmála 129 kilometrů, bylo deset stanic. O stav trati se starali strážní sloužící žijící ve 52 strážních domcích, do nákladních i osobních vozů zapřahali kolem 800 koní.

My se vypravíme do Muzea koněspřežky v Bujanově, kde si připomeneme principy fungování koňky, ale i slavné bujanovské koláče. A pak se vydáme do českobudějovického státního archivu a budeme se probírat fakturami, smlouvami, oběžníky a dalšími papíry, které s koněspřežkou souvisely.

Na trati jezdilo, nebo bylo k jízdám připraveno 762 nákladních a 69 osobních vozů. Přepravovaly hlavně obchodní náklad, nejčastěji sůl a dřevo.

Osobní vozy pro přepravu lidí jezdívaly pouze v létě a dá se říci, že se podobaly dostavníkům. Podle třídy v nich bylo od šesti do čtyřiadvaceti míst. Jedna cesta trvala 14 hodin. Vozy na ni vyjížděly v pět hodin ráno z každé hlavní stanice, tedy Budějovic i Lince. Soupravy se míjely, přesněji řečeno křižovaly, u hornorakouského Kerschbaumu.

Spustit audio

Související