Když se potkají dvě banja aneb Příběh jednoho velkého instrumentálního hitu s malým krasobruslařským dotykem
Velký instrumentální hit 70. let Dueling Banjos, neboli Souboj bendž, otevře pořad Vlídné tóny. Ten se tentokrát pohybuje v žánrovém poli country and western a bluegrassu.
Autorem této vtipně zkomponované skladby je Arthur „Guitar Boogie“ Smith, velmi zajímavá postava, producent, rozhlasový discjockey, autor, kytarista a také banjista, od jehož narození na začátku letošního dubna uplynulo sto let.
Ten ji také pod jiným názvem (Feudin´Banjos) v 50. letech natočil a v rámci tohoto duelu se v dobrém slova smyslu utkal se svým čtyřstrunným plectrum banjem s výborným bluegrassovým hráčem na pětistrunné banjo, Donem Renem.
Pak byla tato skladba předvedena v jedné televizní show v 60. letech, ale nejvíce ji proslavil rodák z New Yorku Eric Weissberg. Tento absolvent univerzity ve Wisconsinu byl na přelomu 50. a 60. let členem významných folkových skupin Greenbriar Boys a Tarriers. Potom hráč na banjo, kytaru, housle i mandolínu svůj nesporný talent uplatnil jako především studiový muzikant, ale v roce 1965 doprovázel folkovou hvězdu Judy Collins na jejím turné po Polsku a tehdejším Sovětském svazu.
Čtěte také
Na svůj okamžik slávy si však Eric Weisberg musel počkat až do raných 70. let, kdy natočil skladbu Dueling Banjos s kytaristou Stevem Mandellem. A tuto verzi si vybral amerických režisér John Boorman pro svůj velmi dobrý film Deliverance, tedy Vysvobození.
My vám nápaditě vystavěnou skladbu Dueling Banjos, kterou hrál a natočil i český banjista, člen legendárních Greenhorns Marko Čermák, zahrajeme v hitové verzi z roku 1972 s Ericem Weissbergem a Stevem Mandellem.
A ještě pro zajímavost připomínáme, že na tuto skladbu jel český krasobruslařský reprezentant a rodilý Jihočech Tomáš Verner svůj krátký program na zimních olympijských hrách v Soči v roce 2014.
Do hudby country and western a bluegrassu posazené Vlídné tóny budou dále patřit saxofonistovi Ace Cannonovi, kapele Marshall Tucker Band, KTO, již zmíněnému bandžistovi Marko Čermákovi, pianistovi Floydu Cramerovi i legendárnímu nashvillskému kytaristovi Chetu Atkinsovi spojenému v pozoruhodném pojetí Oranžového expresu s bostonskými symfoniky – s Boston Pops Orchestra.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.



























