Jedničky, splněné plány a procenta výkonu. Tyto motivace bychom měli podle odborníků na emoční inteligenci opustit
Takzvaná emoční inteligence se zatím neměří jako IQ, ale mluví se o ní čím dál víc. Je to naše schopnost komunikovat, vycházet s ostatními, chápat se a podporovat. Je to umění naslouchat i se otevřít. Radovat se z přítomného okamžiku i umět se kontrolovaně zlobit, případně se asertivně ohradit proti tomu, co je nám nepříjemné. A je to důležitá podmínka životního úspěchu každého z nás.
Přesto české školství dál klade důraz spíš na znalosti, výpočty a paměť. Což není špatně, ale podle Aleše Rumpela ze společnosti Scio by rozvoj vědomostí měl jít ruku v ruce s emoční výchovou.
„Myslím si, že naše kultura obecně má spíš tendenci ty emoce potlačovat, jaksi nepatří do školství, do zaměstnání, je to soukromá věc. Pociťují to i top manažeři z velkých společností, které jsou vesměs zaměřeny na výkon, nebere se ohled na emoce a ti lidé se trápí a nemohou o tom mluvit,“ říká.
Tento trend začíná podle Aleše Rumpela právě už ve škole. „Nejdříve je naším cílem jednička, pak je to plnění plánů, procenta, výkony, čísla. Porazit test, našprtat se, dostat výbornou – to je ten kvantifikovaný výkon. A tím se učíme nesprávné motivaci. Ne něco zvládnout a poučit se z chyby, ale získat nějaké hodnocení,“ popisuje.
„To se naštěstí mění spolu se zaváděním systému slovního hodnocení,“ říká k tomu dále odborník na emoční inteligenci, „více a více škol upouští od systému jedniček a pětek, což je to nejmenší, co pro ty děti můžeme udělat.“
Jak tedy budovat správnou motivaci? „Je potřeba vědět, že když uděláme chybu, je to příležitost k učení. Chyba není průšvih, chyba je příležitost. Je třeba chválit děti za to, že se něco naučily. Být konkrétní. Zaměstnance chválit specificky, říct, co se povedlo a jaký to má dopad, to je důležité. Dostat čokoládu nebo peníze za výkon správnou motivací není,“ upozorňuje Aleš Rumpel, který tvoří ve společnosti Scio projekty pro děti a rodiče.
Celý rozhovor s Alešem Rumpelem o emoční inteligenci si poslechněte online.
Související
-
Počítačové hry přináší i mnoho dobrého. Někdy je lepší děti v hraní spíš podporovat, říká psycholog
Psychologií gamingu neboli hraní počítačových her se zabývá Jakub Staněk z pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Zajímá ho nejen volnočasové, ale i profesionální hraní.
-
Hrajte slovní fotbal, opravujte chyby, mluvte o včerejšku i zítřku. Tak se dítě naučí vše potřebné
Školáci potřebují mít základní přehled a ten musí umět pojmenovat. Slovní zásoba patří mezi to nejdůležitější, co by si mělo dítě osvojit před nástupem do první třídy.
-
Jak dnes připravovat dítě na život? Musí se stále učit a umět poznat nepravdivé informace
Současný svět se mění neuvěřitelnou rychlostí a my vůbec nevíme, jak bude vypadat jen za pár let. Jak ale za takové situace vychovávat děti a připravovat je na život?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.