Jedinečné koncerty v ledové jeskyni může zažít jen pár set lidí ročně

V ledové jeskyni v masivu Dachstein v Rakousku tradičně pořádají koncerty vážní hudby

Jen čtyřikrát za rok se v ledové jeskyni v masivu Dachstein v Rakousku rozezní hudba. Omezený počet návštěvníků si kromě prohlídky stovky let starých ledových útvarů nad jezerem Hallstatt užívá poslech hudby v prostředí bez světla a s konstantní teplotou okolo nuly.

Poslední letošní koncert organizátoři věnovali baroku. Jedním z účinkujících byl pozounista Otmar Gaiswinkler. V ledové jeskyni hrál potřetí, podmínky dobře zná a byl na ně podle svých slov připravený. Nástroje s kolegy naladil velmi hluboko. Výhodou prý je, že starší nástroje to umožňují, s moderními by to nešlo.

Podle Otmara Gaiswinklera je velmi extravagantní hrát vážnou hudbu uvnitř velké hory ve vysoké nadmořské výšce. „Hudebníky to stojí hodně námahy a sil, teplota je velký limit, ale vnímáme tady v té hloubce podstatu hudby a cítíme se uzemněni,“ říká.

Zakladatelem tradice koncertů a také dramaturgem je Peter Brugger. „Ledová jeskyně má snovou akustiku, a to si zaslouží výjimečné interprety. My pracujeme před sérií koncertů na mezinárodním kempu Austrian Music Education a tam vyučují nejlepší rakouští umělci. Právě ti pak v jeskyni koncertují,“ vysvětluje.

Pro poslední letošní koncert zvolil barokní repertoár, který podle něj do archaických prostor miliony let staré jeskyně patří. Připomíná dávné časy a má specifickou dynamiku. „Hudba tady v jeskyni jde na svou podstatu. Chladné prostředí a téměř žádné světlo - to je pro posluchače zárukou nedostatku rušivých vjemů. Akustika přináší našim uším jen samotný čistý tón, prostor dává předpoklad pro jedinečný zážitek,“ dodává.

Podle Jitky Zikmundové, která pracuje pro hornorakouské turistické centrum, se koncerty v ledové jeskyni konají už dvacet let. „Organizátoři mají bohaté zkušenosti s propojením kultury, hudby a úžasného přírodního jevu. Návštěvníci to oceňují, mnozí jsou překvapeni, že něco takového je vůbec možné. Samozřejmě je to extravagantní, člověk se na to musí dobře připravit, protože vchází třeba z teploty plus třicet do nuly, ale všichni se shodují, že akustika je jako v chrámu,“ popisuje.

Spustit audio

Související