Hvězdička se proměnila v ohnivou kouli a explodovala. Čeljabinský meteorit za sebou nechal mnoho zraněných

5. březen 2023

Katastrofy jsou náš obor, říká Jana Tichá, ředitelka českobudějovické hvězdárny a planetária s pobočkou na Kleti. Zdejší astronomové se totiž zabývají blízkozemními asteroidy, které mohou ohrozit Zemi srážkou, nebo těsným průletem.

Letos uplynulo deset let od exploze čeljabinského meteoritu. „Z hlediska vesmíru to byl poměrně malinký asteroid, o největším rozměru asi 17 metrů, který explodoval ve výšce mezi 30 a 40 kilometry na zemí poblíž milionového ruského města Čeljabinsk na Sibiři,“ připomíná Jana Tichá.

Tlaková vlna vysklila okna a poškodila křehké konstrukce v Čeljabinsku a širokém okolí. „Někde jsem našla údaj, že bylo rozbito asi 200 tisíc metrů čtverečních okenního a podobného skla,“ dodává astronomka.

Explozi meteoritu zachytilo mnoho bezpečnostních a dalších kamer. „Vypadá to děsivě. Na ranní obloze se objevila hvězdička, ta se začala strašně rychle rozjasňovat, až se objevila ohnivá koule, která explodovala. Tlaková vlna smetala semafory a velké okenní tabule v moderních stavbách. I lidé se na chvilinku vznesli do vzduchu a pak padali na zem pokrytou střepy,“ popisuje Jana Tichá.

Čeljabinský meteorit za sebou nenechal žádné mrtvé, ale přes tisíc lidí bylo zraněno. „Většina zranění byla způsobena těmi skleněnými střepy, protože přes všechna poučení, že když se něco děje, máme lehnout na podlahu a krýt si hlavu, spousta lidí s vytřeštěnýma očima zírala, co se děje,“ dodává Jana Tichá.