Historické motocykly opustily Budějovice. Sběratel Petr Hošťálek své stroje přestěhoval, sám za nimi dojíždí
Expozice starých motocyklů z českobudějovické Solnice před časem zmizela. Město prostory pronajalo jinému provozovateli. Historické stroje pak dokonce opustily město i kraj, protože našly jiné útočiště.
„Skončili jsme nedlouho před covidem, protože Solnice změnila svůj účel,“ vysvětluje majitel sbírky, cestovatel, spisovatel a kreslíř Petr Hošťálek, „dnes je tam pivnice, pivo mají velmi dobré, ale tím pádem nejsou prostory pro muzeum v Českých Budějovicích. A tak byly motorky uloženy v depozitu.“
Ať už se v českobudějovické Solnici čepuje cokoli, kroky Petra Hošťálka, respektive stopy kol jeho motorek vedly do Plzně na tamní dvanáctku. „Já pivař nejsem, pivo není tím pravým důvodem. Ale moji letití plzeňští kamarádi, veteránisti, tam mají k dispozici nadaci Plzeň sobě, která má na pětadvacet let dopředu pronajaté prostory Depo 2015 – nádherné haly po trolejbusových garážích,“ upřesňuje.
Čtěte také
Plzeň byla v roce 2015 evropským městem kultury, České Budějovice titul získaly pro rok 2028, motocyklová sbírka už u toho ale zřejmě nebude. „Už to asi není reálné. Neumím si představit, kde by tady muzeum znovu vzniklo. Problémem těchto sbírek je vždycky prostor, to není sbírka známek, ale obrovské exponáty. Potřebují hodně čtverečních metrů a prostor nějakým způsobem upravený,“ říká Petr Hošťálek.
Plzeňské depo tedy je pro jeho motocyklovou sbírku ideální. „Oproti Solnici je tam úplně jiná perspektiva. Navíc už před covidem se tam konalo několik ročníků Plzeňských skvostů, výstavy superautomobilů jako Porshe a jiných krásných značek, výstavy historických vozidel a podobně. Tam to má tradici, navíc Plzeň vždycky byla průmyslové, strojařské město, tam sbírka tohoto druhu tak trošku patří,“ komentuje sběratel.
Přesto se do Plzně jednaosmdesátiletý Petr Hošťálek až tak netěšil. „Pro mě je to hodně daleko, jezdit často vzdálenost České Budějovice – Plzeň je trošku zápřah. Já už se stěhovat nebudu, budou tam jen moje motorky, ale tomu se musím přizpůsobit. Z tohoto hlediska mě to netěší, ale jinak mě těší to, že motorky budou mít skvělé místo,“ komentuje.
Celý rozhovor se sběratelem historických strojů Petrem Hošťálkem si poslechněte online.
Související
-
Josef Janeček má doma desítky motorek značky ČZ, třeba legendární skútr v nezvyklé barvě
Firma Čezeta Motors, která chtěla elektrickým modelem navázat na legendární skútr strakonické značky ČZ, skončila v insolvenci. Původní skútry se stále těší velké oblibě.
-
Kapkovitá nádrž a typická červená barva vždycky vzbudí pozornost. Jawa je vášeň, říká ředitel firmy
Jednou z nejznámějších průmyslových značek českého původu je bezesporu Jawa. Motocykly nesoucí toto jméno nacházely kupce po celém světě a patřily ke světové špičce.
-
Nafukovat pneumatiky, protáčet motory, utírat prach. Péče o muzeum historických vozidel je náročná
Muzeum historických vozidel, staré zemědělské techniky, řemesel a modelů funguje v Pořežanech. O sbírku, která zabírá 900 metrů čtverečních, se starají otec se synem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.