Graffiti, boty u stropu a světelné trubice. Michal Škapa vystavuje svá díla v Českých Budějovicích
K předním umělcům spojeným s českou graffiti scénou patří Michal Škapa. Řadí se do silné generace takzvaných writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a postupně se dokázal prosadit i v běžných galeriích. Jeho výstava nazvaná Lost in Translation je nyní k vidění v Rabenštejnské věži v Českých Budějovicích jako součást akce Umění ve městě.
„Přivezl jsem svoji současnou tvorbu. Jsem rád, že jsem zase zavítal do Českých Budějovic, lidsky mě to tady baví, je tu inspirativní prostředí a navíc mi sedlo téma letošního ročníku Umění ve městě, tedy City. Já se dlouhodobě ve své tvorbě zabývám městskými krajinami, písmem, abecedou, nápisy, které se objevují na ulicích,“ říká Michal Škapa.
Tvořit začal v 90. letech minulého století. „Zpočátku jsem maloval výhradně na ulici, ale pak jsem se začal soustřeďovat na ateliérovou tvorbu a zhruba od roku 2010 maluji opravdu klasické závěsné obrazy nebo dělám různé instalace. Z toho předchozího období si ale pořád beru inspiraci,“ popisuje.
Jeho expozici v českobudějovické Rabenštejnské věži tvoří nejen výtvarná díla, ale třeba i boty zavěšené u stropu. „Baví mě do výstavy doplňovat detaily, které nejsou úplně klasické. Používám například cedule nebo zábrany, věci, které jsou opravdu jen na ulici. Tady jsem pověsil spoustu bot svázaných tkaničkami, což se objevuje například v New Yorku. Viděl jsem, jak tam hází na dráty použité boty, které už přestaly sloužit, a dokonce jsem slyšel, že si tak označují místo dealeři drog. Tímto se snažím výstavu ozvláštnit, vlastně trochu znepříjemňuji divákovi cestu, protože se musí v galerii něčemu vyhýbat,“ vysvětluje.
Do dalších objektů zakomponoval Michal Škapa světelné trubice. „Nejprve jsem připínal neonové trubice k plátnům, pak se to rozvinulo, takže z nich samostatně dělám i různé instalace a objekty. Je to pro mě taková další kresebná vrstva. Opět to tady rezonuje a souvisí to s tím městem, protože z neonů se dělaly vývěsní štíty,“ doplňuje.
Čtěte také
Podle kurátora výstavy Radka Wohlmutha je Michal Škapa jedním z mála autorů graffiti, který se dokázal přirozeně etablovat na klasické galerijní scéně. „Dneska už se o něm dá mluvit jako o legendě. Je příslušníkem první graffiti generace, patřil mezi lidi, kteří vlastně definovali tu scénu, a respekt si udržel dodnes,“ říká kurátor.
„Když se někdo z tohoto segmentu dostane k volnému umění a otevřeným galeriím, velmi často to vypadá, jako by na své kořeny zapomněl, nebo je nechce prezentovat. Vnímá to jako určité stigma, nebo se chce prostě posunout dále, ale Michal je autentický a konzistentní po celou dobu. To, co vidíme na výstavě, je ukotvené v tom, co zná z ulice. Pořád zhodnocuje svůj základní vstup a jako jeden z mála autorů je potom schopný posunout i obecné vnímání společnosti,“ dodává.
Výstavu děl Michala Škapy, která je k vidění v českobudějovické Rabenštejnské věži do 30. září, přibližuje kulturní magazín Kavárna. Dále připomíná, že příběh známý pod názvem Eva tropí hlouposti dostal zvukovou podobu a že lidé v Bechyni se snaží zachránit varhany v místním kostele a nabízí i recenzi komiksu ze série Asterix a Obelix.
Související
-
Začínal jsem jako vandal, ale teď už to neuznávám, říká tvůrce graffiti a portrétu Karla Gotta
Živí se jako natěrač a malíř pokojů, po práci pak nejradši tvoří graffiti. Jan Šmíd alias Jack Reyes na sebe upoutal pozornost portrétem Karla Gotta v Českých Budějovicích.
-
Zachránit vzácné barokní varhany v bechyňském kostele chtějí místní i s pomocí veřejné sbírky
Naposledy se jejich majestátní hlas rozezněl před druhou světovou válkou. Od té doby varhany v kostele svatého Michala v Bechyni mlčí a čekají na opravu. Pomoci má sbírka.
-
Sochař Petr Schel: Koronarok mi přinesl zklidnění. Myslím, že lidé teď chtějí vidět něco hezkého
Rok ve znamení pandemie byl pro umělce pohromou. Nemohli vykonávat svou práci, leckteří se ocitli téměř bez příjmů. Jak se ale mnoho z nich shoduje, byl to rok zklidnění.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka