Eva Kadlčáková: Ádéhadi
Vyšli jsme se synem z obchodu a proti nám vedla mladá paní za ruku asi tříletého chlapečka. „Maso, maso, chleba, chleba, maso, maso, chleba, chleba,“ pokřikoval ten prcek a poskakoval mamince na vodítku natažené ruky.
My dva se rozesmáli. A podívali jsme se na sebe vědoucně. „Kolega, viď?“ povídám Jáchymovi, „taky ádéhádek.“
S ADHD máme totiž své zkušenosti. A s jeho projevy pochopitelně taky. Jáchym ve stejném věku běhal soustřednými kruhy a volal: „Prase, prase, koza, koza. Prase, prase, koza, koza.“ Bylo to srandovní, ale bylo toho dost, na jednu matku.
A tak jsem reagovala stejně jako ta paní: „Prosím tě, můžeš aspoň na chvilku zavřít tu svoji rozkošnou pusinku?“ Synáček se rozzářil a spustil: „Maminká, maminká, babičká, babičká. Dědeček, dědeček, tatínek, tatínek.“
Byli jsme jeho nejmilejší lidé, respektive stáli jsme na hodnotovém žebříčku obdobně vysoko jako prase a koza. Ale byli jsme právě a jenom lidé. A tyhle mantry dětí se zrychleným mozečkem se prostě nedají dlouho vydržet...
A tak toho bylo dost nejenom na jednu matku, jednu babičku, jednoho tatínka a jednoho dědečka, ale i na ty druhé a na všechny ostatní. S ADHD děckem nemůžete jít na oběd do restaurace, vydrží tam půl minuty. Nemůžete s ním jít na divadélko do kulturáku, vydrží tam deset minut.
Nemůžete s ním ani na návštěvu k jinému dítěti. Je-li toto klidnější povahy, váš tajfun ho uhoní, porazí a rozbije mu stavebnici. Je-li protějšek taky ádéhádek, roztočí spolu bytem tornádo, zničí všechno, co jim přijde do cesty – i televizi, i skleněný konferenční stolek, ba i starožitné hodiny uložené v domnělém bezpečí na skříni – čili z návštěvy vás vyhodí nejpozději za hodinu.
Vaše ádéhádě nechce nikdo hlídat. Vaše ádésmrádě chtějí vyloučit z mateřské školky. Vaše ádéprtě je ve své přetékající lásce k životu nebezpečné. Moje ádékozorože mělo například v batolecím věku tak tvrdou makovičku a v ní dosud tak málo rozoumku, že bylo velmi nerozumné hrát s ním berany berany duc. Řach! Uštědřilo vám petelici, až vám zajiskřilo před očima. Vidouc, že vám ublížilo, tu usedavě zaplakalo.
Čtěte také
Občas se našel někdo, kdo si jeho skryté citlivosti všiml. Kdo zaznamenal, že je živý a díky tomu tvůrčí. Kdo usměrnil jeho věčný pohyb v cílený sportovní výkon. A tak se vedle konsternovaných učitelek a vychovatelek občas vyskytla nějaká, co řekla: „Ten váš Jáchym je tak bezvadný dítě! Tak bezprostřední, tak nápaditý, tak láskyplný!“ A moje i jeho duše zaplesala.
Nedávno se jeden odborník vyjádřil, že děti s takzvaným ADHD syndromem, tedy s vrozenou nepozorností, hyperaktivitou a mizernou krátkodobou pamětí, jsou ve skutečnosti ty jediné zdravé osobnosti mezi námi. Právě ony dokáží jít svou cestou, radovat se ze života a nepodřizovat se slepě diktátu společnosti...
No fajn, ale absolvovat s nimi školní docházku, to je za trest. „Co to píšeš, jak to píšeš, proč to děláš, proč to neděláš, kde máš čepici, ty jsi zase přišel v bačkorách?!“ Je to trest pro vás, ale i pro něj. Váš ádéhádek je čím dál nešťastnější, přestává si věřit, považuje se za blbce, tluče se do hlavy, o níž sám říká, že je tupá, a vy trpíte, protože on trpí. Nemůžete ho pořád jenom usměrňovat a okřikovat, vždyť byste mu udělali peklo ze života.
A pak se ukáže, že existuje pomoc. Že chybějící nervové spoje v mozku umí spravit lékař. Že vaše nezvladatelné a na pokraji deprese se ocitající dítě, je ve skutečnosti úplně normální, chytré, pečlivé a může být úspěšné i šťastné. Je to obrovská úleva pro něj, pro celou rodinu, pro kamarády i pro školu.
A tak když jde jednoho dne s mámou ulicí a potká svého maličkého kolegu, zasměje se s láskou jeho obehrané písničce o masu a chlebu a řekne jeho mamince: „To je jen ADHD, zajděte s ním k doktoru.“
Související
-
Eva Kadlčáková: Libůstky
Chlapeček se nadechnul a zplna hrdla vydal urputné: „Fššš…!“ Chtěl písknout, ale ještě to neumí. Maminka se po něm otočila a povídá: „Pojď, Šimone, táta ti to doma ukáže.“
-
Jak jsme šli plavat. Příběh vylíčený v rovině rodičovské a v rovině dětské
Začal školní rok a s ním dětská i rodičovská zájmová činnost. Mám ráda v životě rozvrh. Naplánovali jsme proto se synem jeho kroužek plavání a můj proužek v sousední dráze.
-
Eva Kadlčáková: Dopisy Ježíškovi
Vracela jsem se uondaná z práce a míjela rozsvícený byt ve zvýšeném přízemí. Na okně zevnitř byla nalepená obálka. Kdo si doma lepí obálky na vokno?? Dopis Ježíškovi!!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.