Důležitý muž Ellingtonova bandu byl schopen hrát, při tom tančit i zpívat. Nedožité narozeniny miláčka jazzových rádií
Po mariánském adventním úvodu Ondřeje Rumla skočíme naplno do proudu klasického swingu. Ray Willis Nance, narozený 10. prosince 1913 v Chicagu, houslista, trumpetista i zpěvák, byl nedílnou součástí orchestru Duke Ellingtona v dlouhém rozmezí let 1940 až 1963. Nezapomenutelné je jeho sólo na trubku na první nahrávce Take the „A“ Train z roku 1941. To také byla znělka Ellingtonova orchestru.
Ray Nance v dětství studoval hru na klavír a housle. Na střední škole k tomu přibral trubku, protože podle svých slov chtěl slyšet hlasitější nástroj, než jak to dokázal s houslemi ve studentském orchestru. A před nástupem do Ellingtonova věhlasného bandu měl Ray Nance několik kapel v Chicagu.
Je zajímavé, že nejprve ho Duke Ellington zkoušel jako zpěváka. Nance byl však špičkový jazzový trumpetista a houslista. Ostatně, byl schopen hrát na housle a při tom zpívat a tancovat, a proto se mu přezdívalo „Floorshow“. A Ellington se postaral o to, aby ho uvedl jako houslistu v mnoha číslech kapely. Třeba ve skladbě a nahrávce Moon Mist, Měsíční mlha, kterou si můžete poslechnout.
Čtěte také
Dvacátého prosince by bylo osmdesát velmi populárnímu a komerčně úspěšnému saxofonistovi jménem Grover Washington Junior. Byl jedním z nejvýraznějších představitelů smooth jazzu, tedy posluchačsky vstřícné a vlídné podoby jazzu, a také miláčkem rozhlasových stanic zaměřených na tento druh muziky.
Grover Washington přišel na svět v Buffalu, jeho maminka byla sboristkou v kostele a otec saxofonistou a velkým sběratelem desek. Právě jeho zásluhou mohl Grover jako chlapec poslouchat nahrávky orchestrů Bennyho Goodmana, Fletchera Hendersona a dalších. Na vojně později potkal slavného bubeníka Billyho Cobhama, který jej uvedl do newyorské klubové scény.
Grover Washington Jr. však zakotvil jako muzikant ve Filadelfii. Hrál na tenor, soprán a altsaxofon. Velký úspěch měl se svým čtvrtým albem z roku 1974 Mister Magic i s titulní skladbou. Velkou slávu saxofonistovi, vášnivému příznivci basketbalu, přinesla potom na začátku osmdesátých let spolupráce se soulovým zpěvákem Billem Withersem vyjádřená též velikánským hitem Just the Two of Us.
Související
-
Lou Rawls byl geniální zpěvák příjemného barytonu, předjímal rap! A Jazzové útesy Heleny Blehárové
Jazzové útesy, to je název zbrusu nové CD kompilace 43 nahrávek skvělé zpěvačky, letos jubilující Heleny Blehárové, svázané zejména s Brnem a orchestrem Gustava Broma.
-
Swing z nelaskavé doby protektorátní od orchestrů Karla Vlacha, R. A. Dvorského a Jaroslava Maliny
Dne 28. října 1939, v den výročí založení československého státu, proběhly v Praze protinacistické demonstrace. A tehdy začala cesta k dalšímu historicky významnému datu.
-
Kdo by nechtěl být šťastný s orchestrem Slávy Kunsta a poslechnout si jazz od slavné písničkářky
Do swingové, potažmo jazzové nálady vstoupíme roztomilou maličkostí. V roce 1962 vydal Supraphon album se čtyřmi skladbami The Crazy Ragtimers s orchestrem Slávy Kunsta.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.