Cyklisté se na silnicích necítí bezpečně, tři letos v jižních Čechách jízdu na kole nepřežili
Mnoho střetů, zbytečných přestupků a bohužel i tři tragické nehody. Tak vypadala podle jihočeské policie letošní cyklistická sezóna v kraji. Počet nehod, v nichž figurují lidé na jízdních kolech, stoupá.
K první tragické nehodě došlo na začátku jara ve Strakonicích. „Řidič nákladního vozidla pravděpodobně přehlédl cyklistu, který jel od zahrádky, a srazil ho. Cyklista na následky zemřel v nemocnici,“ vzpomíná policejní mluvčí Milan Bajcura.
Poslední nehoda byla zaviněná samotným cyklistou, a to nedaleko obce Knížecí Pláně na Šumavě. Cyklista zřejmě nezvládl jízdu po nerovné silnici, při sjezdu z kopce vyjel mimo komunikaci a těžce se zranil.
Za 8 měsíců 189 nehod s cyklisty
Za prvních osm měsíců letošního roku se na jihu Čech stalo celkem 189 dopravních nehod, ve kterých hráli hlavní roli cyklisté. Je to o sedm událostí víc než za stejné období loňského roku.
A to jsou jen hlášené dopravní nehody, které prošetřovala policie. Kolik karambolů se stalo doopravdy, ani nelze zjistit.
Čísla také říkají, že jízdu na kole letos v jižních Čechách nepřežili tři lidé. Jeden zemřel přímo na místě nehody, dva později na následky.
Cyklisté vs. chodci a řidiči. Co můžete udělat, abyste se vyhnuli konfliktům a rizikům?
Vzájemný respekt mezi cyklisty, chodci a motoristy je základem pro bezpečnou a pohodovou jízdu. Každý cyklista by měl dodržovat několik pravidel, aby se vyhnul konfliktům, zbytečně nerozčiloval ostatní účastníky provozu a předešel tak i mnohým nebezpečným situacím.
Jak se tu cítí na stezkách a silnicích samotní cyklisté? „V parku nemám problém, ale řidiči jsou neomalení, já jsem sama řidič a na cyklisty dávám pozor,“ říká žena v Českých Budějovicích.
„Nejvíc mě na silnicích štve takový ten typ bezohledných spěchajících řidičů, kteří prostě potřebují za každou cenu předjíždět úplně všude v nepřehledných úsecích. Také jsem byl svědkem asi tří nehod cyklista versus auto,“ dodává muž.
Cyklisté ovšem rádi vyráží i do přírody, a to nejen na kolech, ale i na elektrokolech nebo koloběžkách. Náčelník Horské služby Šumava Michal Janďura potvrzuje, že úrazů přibývá, protože se rozrůstají půjčovny.
„Ne vždy si lidé uvědomí, že jízda na horské koloběžce z prudkých kopců není zcela bezpečná, když to člověk neumí ovládat. Také přibyla elektrokola, ta dávají lidem nové možnosti, ale samozřejmě je tam větší váha toho kola, rychlost, takže úrazy mohou být velice vážné,” připomíná.
„Když elektrokola začínala, měli takové kuriózní případy, že se starší pán rozhodl projet Šumavu a baterie mu došla zrovna v místech, která už nebyl schopen fyzicky zvládnout. Ani pořádně nevěděl, kde se nachází, takže to byla taková pátrací,” dodává Michal Janďura.
Související
-
V Třeboni je v sezóně těsno, na některých místech musí cyklisté dávat větší pozor
Síť cyklotras láká tisíce lidí na Třeboňsko. Najdou se ale i místa, která mohou být cyklistům nebezpečná, a v centru Třeboně je těsno všem - pěším, motoristům i cyklistům.
-
Bezpečnostní prvky bere mnoho cyklistů na lehkou váhu,...
Důvěřuj, ale prověřuj. Přesně podle tohoto přísloví se řídí dopravní policie a pracovníci Besipu, kteří pravidelně kontrolují bezpečnostní vybavení cyklistů. Potkat...
-
Díky elektrokolům se na Šumavu vrací cyklisté, kteří by si už...
Velký boom zažívají elektrokola na Šumavě. Díky nim se do kopců můžou vydávat nejen senioři. Svět elektromobility umožňuje aktivní trávení volného času i lidem, kte...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.