Bez lepku vaří kvůli dceřině nemoci už léta. Nyní vydala i kuchařku se svými recepty

Radka Vrzalová, autorka knihy receptů bez lepku, s autorkou pořadu Dámská jízda Mirkou Nezvalovou
Radka Vrzalová, autorka knihy receptů bez lepku, s autorkou pořadu Dámská jízda Mirkou Nezvalovou

Nad celiakii je třeba se povznést. Uvědomte si, že znáte svou diagnózu a řešením je zkrátka bezlepková dieta. Nepropadejte panice a vezměte to jako změnu, která vám udělá jen dobře. To si myslí Radka Vrzalová z Českých Budějovic, autorka knihy Radčina kuchařka bez lepku.

K vaření bez lepku přivedlo Radku Vrzalovou onemocnění její dcery. „Ve třech letech jí diagnostikovali celiakii, takže jsem musela začít vymýšlet jídla bez lepku. Dneska je jí deset, takže drží už sedmým rokem přísnou dietu a musím říct, že se jí daří dobře,“ komentuje.

Pokud je diagnostikována celiakie u dětí, doporučuje rodičům hlavně vysvětlovat. Myslí si, že je dobré srozumitelně dítěti říct, proč něco jíst může a něco ne, proč ho bolelo bříško, proč mu zkrátka bude lépe, když bude jíst to, co mu rodiče připraví nebo doporučí. Důležité je také poučit příbuzné a známé.

Radka Vrzalová nejprve zveřejňovala své recepty na blogu. Jednoho dne jí zavolala další maminka s prosbou o více receptů. Po nějaké době, kdy se s ní dělila o zkušenosti, se žena představila jako šéfredaktorka nakladatelství. A odtud už byl jen krůček ke vzniku kuchařky.

Kniha je podle autorky určena všem, kdo chtějí dobře vařit a vyzkoušet nové potraviny. „Objevují se tam i suroviny, jaké asi většina lidí ještě nikdy neokusila, například dýňová mouka. Pro pacienty s celiakií je vaření bez lepku nutnost, pro ostatní by to ale spíše měla být jen vítaná obměna jídelníčku,“ zdůrazňuje.

I když je bezlepková dieta v módě, zdravým lidem její striktní dodržování nedoporučuje. „Klasická bezlepková dieta spočívá v nahrazení pšeničných, žitných, ječných a ovesných produktů kukuřicí a rýží, takže díky ní rozhodně nezhubnete. Pokud člověku nediagnostikují celiakii, tak bych se nikdy do přísné bezlepkové diety nepouštěla. Pro zdravé lidi je lepší jenom občas zařadit bezlepková jídla,“ komentuje.

Radčina kuchařka bez lepku nabízí recepty na dorty a zákusky, chléb, knedlíky, saláty či vánoční cukroví. Najdete v ní také dobré rady do začátku. „Je tam takový rychlokurz vaření bez lepku, kdy se lidé dozví, čím zahustit omáčku, jak udělat svíčkovou, jaké si mohou dát sladké jídlo, jaká jsou úskalí bujonových kostek a podobně,“ vysvětluje Radka Vrzalová

Radčina kuchařka bez lepku

Recepty vymýšlí sama. Často se jedná o klasické české recepty, pouze upravené do bezlepkové varianty. „Snažila jsem se, aby tam lidé našli tradiční česká jídla, ale i cizokrajné pochutiny, třeba z banánové mouky. Spousta receptů je navíc i bez mléka a vajec,“ dodává s tím, že už také uvažuje o pokračování knihy.


Bramborové noky s parmazánem a sušenými houbami

Suroviny pro 4 osoby:
500 gramů uvařených brambor ve slupce – teplých
30 gramů bezlepkové mouky + mouka na podsypání
30 gramů bramborového škrobu
20 gramů jemně strouhaného parmazánu
2 žloutky
sůl
hrst sušených hřibovitých hub

Houby dáme do hrnečku či misky a zalijeme horkou vodou, aby byly ponořené. Uvařené brambory oloupeme a ještě teplé nastrouháme na jemné slzy. Přistrouháme parmazán, přidáme škrob, mouku, sůl a žloutky.

Houby slijeme, nasekáme na drobné kousky a přidáme k bramborám a ostatním přísadám do mísy. Všechno rukou promícháme a vytvarujeme bramborové těsto. Dáme si vařit osolenou vodu na knedlíky.

Těsto přendáme na vál posypaný moukou a rozdělíme na dvě části. Z každé části vyválíme hada o průměru 3-4 cm a nasekáme nožem na špalíčky o délce 4-5 cm.

Špalíčky těsta vložíme do vroucí osolené vody a uvaříme 4-5 minut (záleží na velikosti nočků). Po uvaření opatrně vyndáme děrovanou naběračkou.

Recepty ze zdravých potravin najdete v článcích k pořadu Přírodní lékárna.