Z ozubnicové dráhy v Tanvaldu zbylo už jen dvanáct kilometrů. Jde také o nejstrmější železnici tohoto typu v Čechách
Krkonošská železniční trať byla postavena s cílem propojit průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní částí Slezska. 30. června 1902 vyjel slavnostní vlak po první části trati mezi Tanvaldem a Kořenovem.
Spojení až do tehdejšího Hirschbergu, dnešního polského města Jelenia Góra, o čtyři měsíce pozdrželo zřícení pilíře viaduktu přes řeku Jizeru. Následujícího roku tudy začaly jezdit nákladní vlaky, které vozily textilní výrobky do Pruska a dovážely hornoslezské uhlí a suroviny pro české sklárny.
5. srpna 1945 se stala vážná železniční nehoda, když se 125 tun vážící parní lokomotiva po neúspěšném brzdění převrátila a zřítila z vysokého náspu. Strojvedoucí zaplatil životem, topič stačil vyskočit.
Z původní skoro šedesátikilometrové rakousko-pruské spojnice zůstalo v provozu dvanáct kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se přezdívá „kořenovská Zubačka“ nebo „Polubenka“. V úseku Tanvald–Kořenov je trať ozubnicová.
Od roku 2010 se jezdí i dál do Polska. Jde o jednu z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnici tohoto typu v Čechách.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka