Vznikla jako reakce na vzestup Hitlera, ale platí i dnes. Brechtovu politickou satiru uvidí lidé v Boudě
Druhým představením v divadelní Boudě v Českých Budějovicích je hra Bertolta Brechta Zadržitelný vzestup Artura Uie. Politická satira vypráví o člověku, který už má bohatství a teď touží po moci. Postupem doby roste jeho vliv, daří se mu manipulovat politiky, korumpovat tisk, policii i soudy.
Divadelní Bouda dala činohře Jihočeského divadla možnost sáhnout po hře, která je hodně zalidněná a do komorního prostoru historické budovy by se bez razantních úprav nevešla.
„Brecht hru původně napsal o vzestupu Adolfa Hitlera, ale napsal ji dokumentárně, takže je to takové podobenství o tom, jak se k moci dostává člověk, který začne omezovat svobody ostatních,“ vysvětluje režisérka Martina Schlegelová.
Hra podle ní zachycuje, jakým způsobem se k moci dostávají populističtí politici. „Lidem začnou říkat to, co chtějí slyšet, a lidé je potom začnou volit. Pak se ve společnosti nenápadně trochu něco mění, až na konci vidíme, že už se ta společnost úplně proměnila,“ říká.
Paralelu mezi Brechtovou hrou napsanou v roce 1941 a současnou politickou situací v postkomunistických evropských zemích považuje Martina Schlegelová za zarážející. „To, co se Brecht snaží ukázat, je právě ta zadržitelnost toho vzestupu. Že to není tak, že by někdo přišel s armádou a převálcoval v puči demokratický režim, ale že to děje dlouhodobě průběžně a ti lidé to dovolí. V tomhle mi to přijde hodně zajímavé,“ dodává.
Čtěte také
Titulní postavu všeschopného manipulátora hraje Tomáš Kobr. „Artur je velice schopný člověk, který se postupem hry dostane až na samotný vrchol moci. Je cílevědomý, inteligentní, zábavný, tvrdý. Nemyslím si, že je to postava ryze negativní. To, že se dostane tam, kam se dostane, závisí také na tom, že ho okolí neklepne přes prsty. Negativní jsou spíš postavy kolem něj než on sám,“ komentuje.
V inscenaci má důležitou roli hudba, kterou rapující průvodce společně s dýdžejem dotváří přímo na scéně. Vychází přitom z Brechtova textu. „Jsme moc rádi, že jsme mohli využít i Brechtův smysl pro humor a politickou satiru, což se v Čechách úplně nenosí. Lidé se toho bojí, ale myslím, že Brecht byl svým způsobem lidový a chtěl, aby se diváci bavili a zároveň se jich to nějak osobně dotklo. Věřím, že se to podařilo i nám,“ doplňuje dramaturgyně Marie Špalová.
Zadržitelný vzestup Artura Uie bude v Boudě na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích uvádět činohra Jihočeského divadla do 8. prosince.
Politickou satiru z divadelní Boudy představuje kulturní magazín Kavárna. Dále přináší vyprávění Emila Kintzla o nových dílech cyklu Zmizelá Šumava, pozvánku na výstavu afrických obrazů malířky Radu Tesaro a recenzi knihy Zkouška ohněm Jamese Rollinse.
Související
-
Chorvatskou komedii Bačkorové o vztazích mezi muži a ženami uvádí Jihočeské divadlo
V české premiéře uvádí Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích komedii Bačkorové. Jejím autorem je Chorvat Miro Gavran, který patří k nejhranějším současným dramatikům.
-
Sezóna na otáčivém hledišti byla rekordní. Pro zastaralou scénu je to ale příliš velký nápor
Rekordní byla letošní sezóna na otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Jihočeské divadlo naplánovalo celkem 98 představení a díky příznivému počasí mohlo odehrát 96 z nich.
-
O lidech, kteří kvůli Temelínu přišli o domov, vypráví Rybí krev v Jihočeském divadle
Své domy museli opustit kvůli stavbě jaderné elektrárny Temelín. Bagry srovnaly vesnice se zemí a lidem dodnes zůstaly šrámy na duši. O tom je nová hra Jihočeského divadla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.