Ve Ktiši se školáci učí venku. Nová učebna na zahradě poskytne zázemí v nepříznivém počasí

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Venkovní učebna vzniká na zahradě školy ve Ktiši na Prachaticku

Až se děti z obce Ktiš na Prachaticku vrátí do školy, budou se učit venku. I během koronavirových prázdnin jim totiž učitelé a další zaměstnanci školy připravovali učebnu na školní zahradě.

Školní zahradu v Ktiši tvoří samy děti. Dalším úkolem bude malé jezírko, které poslouží k výuce prvouky. Děti v něm budou rozpoznávat různé druhy drobných živočichů.

„Školu nedělá jen ta budova, ale prostředí okolo. My máme výhodu, že máme velkou školní zahradu, kde se můžeme realizovat, upravit prostor podle sebe,“ říká učitel první třídy Tomáš Dryje.

Venkovní učebna vzniká na zahradě školy ve Ktiši na Prachaticku

Kromě vzdělávacích prvků budou mít děti na zahradě i svou vlastní venkovní učebnu. Ilona Dryjová, učitelka přírodopisu, tělocviku a výtvarné výchovy, totiž nejraději vyučuje venku. „V podstatě všechny své předměty učím venku téměř v každém počasí. Hodně nám ale chyběla učebna pro případ, že prší nebo sněží, a tu se nám teď podařilo z poslední dotace postavit,“ vysvětluje.

Už stačí jen zaplachtovat a sehnat lavice. „V pondělí se děti vrátí do školy a už se tam normálně budou učit. Podporujeme výuku venku, protože pro děti je skvělé, že nemusí být zavřené vevnitř,“ komentuje ředitel školy Vojtěch Krnínský.

Projekt podpořila i starostka obce Ilona Mikešová. „Tato školní zahrada je budována pro naše děti, tedy naši budoucnost. Chtěli bychom, aby děti nemusely čerpat výuku přírodopisu i jiných předmětů z knížek, ale měly k tomu k dispozici i zahradu,“ potvrzuje.

Cílem je, aby se děti mohly venku učit nejen přírodopis, ale třeba i matematiku nebo český jazyk. Navíc jsou podle učitelky venku klidnější. „Mnohem lépe se soustředí, řeší vztahy mezi sebou, vztahy k přírodě a mají spoustu podnětů, které snadno využijí, zároveň je neruší všechny věci, co mají ve třídě,“ popisuje.

„Vše na zahradě se snažíme dělat tak, aby to mělo rovnou nějaký vzdělávací význam. I houpačky jsme udělali každou z jiného dřeva, aby děti viděly rozdíl mezi tvrdým a měkkým dřevem. Zasázeli jsme spoustu původních odrůd ovocných stromů,“ doplňuje Ilona Dryjová.

Během koronavirové přestávky pracovali na zahradě učitelé, kuchařka, pomocná kuchařka i uklízečka. Z další dotace škola pořídí moštovač a lis na ovoce.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související