Stížností na nevzhlednou reklamu v Budějovicích přibývá. Boj s vizuálním smogem je ale složitý
Billboardy u silnic, takzvaná reklamní áčka v centru města nebo poutače ukotvené na mostech a lampách – to vše spadá do kategorie ilegální reklamy a vizuálního smogu. Vedení Českých Budějovic by se rádo takových objektů zbavilo. Odstranit je ale není vůbec jednoduché.
„Do ilegální reklamy zpravidla vlastníci neinvestují víc, než musí, takže je to nekvalitní materiál, je velmi špatně ukotvená, jsou to i velká zařízení, velké reklamní plochy,“ popisuje zastupitel Českých Budějovic Martin Pikous.
Poměrně velké množství takzvaného vizuálního smogu je například u plochy pro kamiony u silnice na Dlouhé louce. „Pro reklamní společnosti je místo v okolí silnic určitě nejlukrativnější, ale je to zároveň nejnebezpečnější pro občany,“ připomíná Martin Pikous.
S ilegální reklamou dlouhodobě svádí urputný boj také přímo úředníci magistrátu. Jednou z potíží jsou ale už jen různé právní výklady k dané problematice. „I když víme, že ten billboard je umístěný nelegálně, nemůžeme jednoduše přijít, zabavit, odstranit, odvézt a zlikvidovat. Prostě saháme někomu na jeho majetek, takže ta cesta je opravdu složitá,“ vysvětluje vedoucí českobudějovického odboru správy veřejných statků Tomáš Kubeš
Když už se nějakou ilegální reklamu podaří odstranit, takřka během pár dnů se na stejném místě objeví jiná. Majitele billboardu navíc často není možné dohledat.
Čtěte také
V takovém případě magistrát kontaktuje toho, kdo si reklamu zaplatil. Ani to ale nepomáhá. „Když podáme firmě informaci, že reklamuje své jméno na ilegálním billboardu, tak firma řekne, že o tom neví, že má smluvní vztah s agenturou, které zadala zakázku. V tu chvíli jsme vlastně bezmocní,“ dodává Tomáš Kubeš.
Na vizuální smog můžou obyvatelé města upozornit prostřednictvím webové aplikace Dej Tip. Podle náměstka primátora Iva Moravce teď radnice dostává čím dál více takových podnětů. „Množí se upozornění na nevzhlednou reklamu a za to jsem velmi rád, protože i u veřejnosti cítím, že se jim to nelíbí a že by chtěli, aby Budějovice vypadaly jinak,“ říká.
Problém s nelegálními billboardy řeší desítky měst po celé republice. Ke společnému boji proti reklamnímu smogu nedávno tuzemské samosprávy vyzvalo vedení města Chrudim na Královehradecku.
Související
-
České Budějovice chtějí být po Praze a Plzni dalším Evropským hlavním městem kultury
Prestiž pro celý kraj, nastartování ekonomiky i kultury, obnova cestovního ruchu. To má přinést kandidatura Českých Budějovic na Evropské hlavní město kultury pro rok 2028.
-
Vandal navrtal kmeny čtyř stromů v centru Českých Budějovic, dřeviny to zřejmě nepřežijí
Staré stromy nevratně poškodil neznámý vandal v centru Českých Budějovic. Akát, břízu, lípu a smrk navrtal v dolní části kmene. Otvory míří hluboko do kořenového systému.
-
Mezi stovkami reklamních poutačů musí denně kličkovat lidé v centru Budějovic
Reklamní stojany z historického centra Českých Budějovic jen tak nezmizí. Podloubí totiž patří soukromníkům a reklamu tu radnice údajně nemůže regulovat.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Osm let vězení. Odvolací soud zvýšil trest českému dobrovolníkovi, který raboval na Ukrajině
-
Nízký strop, uzavřený prostor a moc natěsno, shrnuje expert problém s plynovými ohřívači v Mostě
-
Slovensko je skončený příběh. Další volby můžou být svobodné, ale už nebudou férové, míní novinář Soltész
-
Pohled do voličských map neukazuje vládě dobré zprávy. ANO může zopakovat dominanci v půlce krajů