Aplikaci, která dokáže nahradit recepční i zorganizovat úklid, testuje majitel apartmánů u Lipna

11. leden 2025 07:56

Najít recepční nebo spolehlivé lidi na úklid v apartmánech je podle Asociace hotelů a restaurací v poslední době problém. Jeden z resortů u přehrady Lipno na jihu Čech teď testuje novou aplikaci, která zastane práci hned několika zaměstnanců. Systém dokáže rezervovat termíny ubytování, organizovat úklid a supluje třeba i úlohu recepční.

Petr Beneš, majitel apartmánového domu Lakeside Apartments v Černé v Pošumaví, na dálku otevře dveře do resortu. Ve vstupní hale je recepce, ale bez pracovníka. „V podstatě vůbec nemusíme být na místě, můžeme to řešit v klidu ze zahraničí, případně z domova,“ popisuje.

Nová mobilní aplikace podle něj nahradí práci recepční. „Většina klientů se dnes rozhoduje na základě informací z internetu, tam si i objednají rekreaci. Mohou to udělat kdykoliv, my máme okamžitou možnost rezervace a do systému naběhne klient. Vidíme, kdy přijede, kolik bude osob a podobně,“ říká.

Systém je možné využít také na organizaci úklidu. „Úklidový personál, případně asistenti mají určitá oprávnění, která umožní nahlížet do systému přes telefon. Data se hned propíší všem, tím pádem odpadá taková ta komplikovaná komunikace. Systém umožňuje i potvrzení, že uklízečka byla na místě, že to pak bylo zkontrolováno,“ vysvětluje Petr Beneš.

Úsporou je také automatická tvorba faktur a potvrzení o platbách. „V aplikaci se automaticky generují e-maily, které si přednastavíte. Definujete, za jakých podmínek se co posílá. Po ukončení pobytu se automaticky vygeneruje faktura a odešle klientovi,“ potvrzuje Petr Beneš.

Novinku využívá zhruba rok. „Opravdu se nám podařilo zredukovat personální náklady o více než milion korun za rok. Měsíční náklady na provoz aplikace pro naši kapacitu, máme zhruba šedesát lůžek, činí dva tisíce korun,“ uvádí.

Čtěte také

Aplikaci vyvinula speciálně pro lipenský resort firma Tech Fass. Podle jednatele společnosti Adama Jánského jde o pilotní projekt. „Přidanou hodnotou systému je, že vzniká právě na základě požadavku maximálně redukovat nedostatkovou a nespolehlivou pracovní sílu. Potřebovali jsme tedy ucelený systém od jednotlivých fyzických zařízení pro vlastní přístup až po webovou aplikaci, která pro svůj provoz nepotřebuje IT servis a běží jak na počítači, tak na mobilním telefonu. A celý tento komplexní systém musí umět proces samoobslužného ubytování, check-in, check-out, nahradit recepční, umožnit management úklidů,“ zmiňuje.

Nový systém by v budoucnu mohla využívat i další ubytovací zařízení. Shánění spolehlivých zaměstnanců v cestovním ruchu je totiž v posledních letech problém. Potvrzuje to třeba Josef Rolník, majitel Penzionu Sen v Černé Pošumaví. „To je velký oříšek, už dlouholetý. Momentálně máme pracovní místa obsazená asi z osmdesáti procent,“ doplňuje.

Penzion Sen zatím využívá pouze on-line rezervace. Při příjezdu hostů je stále na místě někdo z personálu. V nejbližších letech ale Josef Rolník nevylučuje větší využívání podobných moderních technologií.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související