Vedení Českých Budějovic chce co nejvíc omezit pohyb aut v historickém jádru města

2. červen 2020 11:21
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Parkování na náměstí v Českých Budějovicích, městská policie, doprava, auta v historickém centru

Řidiči v Českých Budějovicích si možná už brzy přestanou krátit cestu autem skrz historické jádro města. Radnice nechává zpracovat studii, která má přinést opatření na zklidnění dopravy v centru.

Z několika ulic by se tak například mohly stát jednosměrky. Počítá se ale i s omezením parkování na náměstí Přemysla Otakara II. Situace je podle radnice i některých odborníků dlouhodobě neúnosná.

„Mojí ambicí je z náměstí vyloučit co nejvíce automobilů. Ti, kteří tam opravdu nepotřebují, kteří si zkracují cestu přes náměstí, jenom krátkodobě zajedou někoho vysadit, tam opravdu nemusí a pro ty chceme připravit určité alternativy,“ říká náměstek českobudějovického primátora pro dopravu Viktor Lavička.

Na studii, kterou si zadala rada města, teď pracují dopravní experti. Její výsledky mají být známé nejpozději do konce letošního roku. Některé představy o konkrétních krocích jsou ale na stole už teď.

„Myslím si například, že ulice Biskupská už vzhledem ke své šířce nemá být obousměrná, ale jednosměrná. Bavíme se o tom, že z této ulice by mohl být na náměstí jenom nájezd, tím pádem ztratí smysl taková ta zásadní propojovačka ze severu na jih,“ popisuje Viktor Lavička.

Jedním z řešení může být podle vedení města například i to, že se na jedné či dvou stranách náměstí zcela zakáže parkování. Prioritou je také zachování městské hromadné dopravy, kterou radnice do centra města vrátila teprve před pár lety a která se podle Viktora Lavičky osvědčila.

„Určitě se bavíme například o Krajinské ulici jako čistě pěší zóně. V tuto chvíli se sice jako pěší zóna tváří, ale pěší zónou není, když si tam stoupnete v devět hodin ráno, připadáte si jak na plné komunikaci,“ dodává náměstek.

Čtěte také

Architekt a urbanista Jiří Brůha se zhruba před dvaceti lety zabýval regulačním plánem centra Českých Budějovic. Dnes je členem městské komise pro architekturu a v řešení situace by byl mnohem radikálnější. „Výsledek by podle mého názoru měl být takový, že náměstí bude bez aut, korza se využijí jako veřejný prostor, to samé centrum kolem Samsona. Nejedná se o rozhodnutí, které začne platit ze dne na den, můžeme to nejprve zkusit na jeden až dva dny v týdnu, a pakliže si na to lidé začnou zvykat, dny přidávat,“ říká.

Jako zdárný tuzemský příklad uvádí Brno, které zhruba před deseti lety úplně změnilo dopravní politiku v centru města. „Šlo právě zmiňovanou cestou, vyhladilo plochy, takže prostor pro pěší a vozidla není oddělený obrubníkem, je to všechno v jedné rovině. Po desetiletí tam funguje tradice hromadné dopravy na ulicích, tramvaje mezi lidmi, a nikomu nepřijde, že by to mělo být špatně. Zkrátka, je to z velké části o zvyku,“ komentuje.

Konkrétní změny, které studie navrhne, chce českobudějovická radnice začít realizovat v příštím roce. K tématu také vedení města chystá debaty a veřejná setkání.

Spustit audio

Související