Vzniknou další odstavná parkoviště, zkušenosti s MHD na náměstí jsou pozitivní, říká primátor Budějovic

Primátor České Budějovice Jiří Svoboda
Primátor České Budějovice Jiří Svoboda
0:00
/
0:00

Do dalšího funkčního období na postu primátora jihočeského krajského města vstoupil Jiří Svoboda. Jako lídr kandidátky hnutí ANO zopakoval v říjnu 2018 vítězství z roku 2014.

Opět byl proto pověřen sestavováním koalice. „Bylo to poměrně složité. Matematických variant pro většinovou koalici nebylo mnoho. Měli jsme původně představu trochu jinou, já jsem preferoval variantu prvních tří subjektů podle volebních výsledků, nicméně nedošlo k souhlasu všech tří. Ve finále jsme cítili odpovědnost za sestavení funkční koalice, tak jsme zvolili druhou možnost,“ popisuje.

ANO tak vede město společně s hnutím Občané pro Budějovice a uskupeními Společně pro Budějovice – Lidovci a TOP 09 a Starostové a nezávislí a Čisté Budějovice. „Myslím, že všichni jsou lidé na svých místech a že koalice funguje racionálně. Nemusíme mít na všechno stejné názory, ale na základních principech se shodneme a najdeme si čas na to, abychom našli společný postup,“ komentuje Jiří Svoboda.

Při první příležitosti tak koalice například odhlasovala zrušení poplatku za svoz odpadu pro děti do jednoho roku. Dále pokračuje v přípravě záchytných parkovišť a zavádění inteligentního systému řízení dopravy, protože doprava a parkování zůstávají hlavním problémem města.

Po Praze nejhorší doprava v republice

České Budějovice jsou po Praze druhým dopravou nejzatíženějším městem v republice. „Je to historické dědictví, máme velkou památkovou rezervaci a v dřívějších dobách jsme byli poněkud opomíjeni. Téměř všechna ostatní krajská města mají dálniční napojení, my ne a ještě několik let mít nebudeme. To je věc, kterou z lokální městské úrovně nevyřešíme, nicméně se snažíme maximálně podporovat výstavbu dálnice D3, zejména jako součást obchvatu města,“ říká Jiří Svoboda.

Elektrobus na náměstí v Českých Budějovicích, doprava, MHD

Jihočeská metropole je navíc specifická tím, že je rozdělena železnicí s omezeným počtem průjezdů a dvěma řekami s omezeným počtem mostů. „V okamžiku, kdy se stane nějaká nehoda, tak je město prakticky paralyzované, protože se to řetězovou reakcí přenese do všech částí,“ připomíná primátor.

K řešení problému má přispět i nedávno zavedená linka městské hromadné dopravy na náměstí. Zkušenosti jsou podle Jiřího Svobody pozitivní. „Přepraví měsíčně kolem 30 tisíc cestujících. Obsazenější je samozřejmě ve špičkách ráno a odpoledne,“ popisuje.

Odstavné parkoviště v Jírovcově ulici bývá zaplněné, město proto chystá jeho rozšíření. Vedle toho mají vzniknout další odstavná parkoviště. „Jedno bude poměrně blízko centra, na Dlouhé louce, odkud po dohodě s krajským úřadem hodláme vymístit kamiony na letiště, pak plochu upravíme, aby v celém prostoru bylo možné parkovat osobními automobily. Dále chceme odstavné parkoviště v Mladém u hřbitova a na Lidické na okraji města,“ uvádí primátor.

Odpůrci bourání sportovní haly v Budějovicích chtějí vypsat místní referendum

Sportovní hala České Budějovice

Rada města České Budějovice vypíše výběrové řízení na stavbu multifunkčního centra Dlouhá louka. Na místě současné sportovní haly má vzniknout moderní sportoviště přibližně za 670 miliónů korun.

Velkým tématem v Českých Budějovicích je také sportovní hala. Stávající budova má jít k zemi a na jejím místě se plánuje výstavba moderního multifunkčního centra. „Já jsem přesvědčen, že se postaví. Máme v ruce platné stavební povolení, máme připravené i prostředky na začátek výstavby, je na tom koaliční shoda a rada schválila vypsání veřejné zakázky na zhotovitele,“ reaguje Jiří Svoboda.

Plán má však své odpůrce, kteří usilují i o vypsání referenda. Pokud splní zákonné podmínky, město ho bude muset vyhlásit.

Primátor se ale domnívá, že Budějovicím nic jiného než starou halu zbourat a postavit novou nezbývá. „Už před lety se vědělo, že hala nevyhovuje, že už má něco odžito a problémem je i materiál, protože je z panelů, které obsahují azbest. Rekonstrukce staré haly by ani nebyla efektivní, získali bychom maximálně stejný prostor, kdežto nová hala přinese dvojnásobnou kapacitu a splní všechny parametry pro nejvyšší mezinárodní soutěže. Není možná žádná drobná oprava, protože by se azbest uvolnil a hygienici by halu zavřeli,“ doplňuje.

Spustit audio

Související