Sportu zdar, fotbalu zvlášť! Hudbu pro světové fotbalové šampionáty skládali i Vangelis a Morricone
Stojíme před vyvrcholením sportovního svátku, jímž je bezpochyby mistrovství světa ve fotbalu, které se tentokrát koná v neobvyklém termínu uprostřed pouště v dalekém Kataru. Jakkoli je tento šampionát globálně nejpopulárnějšího a nejrozšířenějšího sportu spojen s řadou kontroverzí, strhl na sebe samozřejmě zásluhou televizních přenosů i některých velmi překvapivých výsledků značný zájem diváků, fanoušků a médií po celé zeměkouli.
U této příležitosti jsme sestavili půlhodinku ze znělek a instrumentálek, které rámovaly v televizním i rozhlasovém vysílání některé minulé světové fotbalové šampionáty.
A je vcelku přirozené, že začneme oficiální znělkou FIFA, tedy Mezinárodní federace fotbalových asociací, která ohlašuje stále probíhající fotbalové mistrovství v Kataru, tedy v emirátu v jihozápadní části Perského zálivu v západní Asii.
Za znělkou autorsky stojí Američan Zachary Golden, pocházející z Chicaga a v současnosti působící v New Yorku. Je to přední skladatel hudebních podkladů pro reklamní spoty pro řadu prestižních značek, ale i televizních a rozhlasových společností. Vychází z elektronické hudby, ale do svých skladeb vnáší stále více i prvku folku, rocku, indie a orchestrálních hybridních stylů – míchá je dohromady a vytváří nové zvukové plochy.
No, a předchozí slova můžeme vztáhnout i na tu Goldenovou instrumentálku, kterou už fotbaloví fandové z fragmentů velmi dobře znají a kterou si můžete poslechnout. Pak zazní další instrumentálky a znělky, které skládali i velikáni jako Vangelis (světový šampionát v roce 2002 v Jižní Koreji a Japonsku) nebo Ennio Morricone (turnaj v Argentině v roce 1978). I tyto snímky zahrnují „fotbalové“ Vlídné tóny.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.