Slavná „továrna na hity“ jménem ABBA. Poslechněte si její původní instrumentálky i hity v podání jiných
Ve Vlídných tónech nedávno přinesli hrst raritních instrumentálních nahrávek veleslavných skupin, pro které byla zcela dominantní vokální produkce, tedy Beatles a Beach Boys. Tentokrát přijde na řadu švédská továrna na hity 70. let jménem ABBA.
V listopadu potěšila své příznivce po čtyřiceti letech novým a překvapivě dobrým albem Voyage. Ovšem ve Vlídných tónech upřeme pozornost na atypické nahrávky této skandinávské čtveřice, v nichž zpěv obou dam, tedy vedle chytlavých melodických nápadů její základní přednost, chybí.
A těch v době svého vzniku vydaných je vskutku maličko. Vlastně jen dvě. Tou o něco mladší je instrumentální skladba Arrival, Přílet. I když jsou pod ní podepsáni oba členové skupiny ABBA, Benny Andersson a Björn Ulvaeus, předpokládá se, že se zrodila v hlavě prvního z nich, tedy Bennyho, který byl a de facto je hudebním mozkem této legendární smíšené sestavy.
Jako v jiných skladbách je zřejmá inspirace švédskou lidovou hudbou. Jedním z pracovních názvů byl Příjezd do Dalecarlie neboli Dalarny, což je kraj ve středním Švédsku. Tato instrumentálka je na stejnojmenném albu ABBY z roku 1976. O čtyři roky později zaujala britského multiinstrumentalistu Mike Oldfielda, který ji zařadil jak na album, tak na singl s parodickým obalem směrem ke skupině ABBA, na němž letí ve vrtulníku Bell 47.
Čtěte také
Arrival zahrnuje harmonické vokály, ovšem osamocenou čistou ve své době vydanou instrumentálkou skupiny ABBA je Intermezzo No. 1. Tuto skladbu najdeme na třetím albu švédské skupiny a měla být výrazem inklinací Bennyho Anderssona a Björna Ulvaeuse ke klasické hudbě, především k Johannu Sebastianovi Bachovi – však se také měla původně ve švédštině jmenovat Bach-låten, čili Bachova melodie. Kapela ji v 70. letech s oblibou hrála na koncertech.
Malou samostatnou kapitolou jsou původem nevydané instrumentálky formace ABBA. Mezi nimi je také Lady Bird, Slunéčko sedmitečné, z konce 70. let, jehož melodie později vplynula do oblíbeného muzikálu Chess, Šachy, autorů Anderssona, Ulvaeuse a Tima Rice.
Mnohem častější a četnější jsou nejrůznější instrumentální zpracování velkých hitů. V tomto byl dosti aktivní britský Royal Philharmonic Orchestr, Královský filharmonický orchestr, který songy čtveřice ABBA natočil pro samostatná alba i kompilace, včetně směsi hitů ABBA Medley, která půlhodinku Českého rozhlasu České Budějovice též ozdobí.
Na závěr Vlídných tónů už v adventním duchu zazní známá skladba ABBY Thank You For The Music v podání jejího spoluautora Bennyho Anderssona z jeho čtyři roky starého sólového klavírního alba Piano.
Související
-
Unikátní přehlídka instrumentálek veleslavných Plážových chlapců, tedy Beach Boys
Před časem jsme pro vás sestavili malou unikátní přehlídku instrumentálek Beatles. Tentokrát bychom něco podobného rádi udělali ve spojení s další legendární kapelou.
-
Bert Kaempfert měl velké instrumentální hity, složil šlágry a byl u nejstarších nahrávek Beatles
Ve Vlídných tónech se vydáme do jedné ze sousedních zemí. Předmětem našeho zájmu bude v 50. a 60. letech neobyčejně oblíbený německý kapelník a skladatel Bert Kaempfert.
-
Plavba s chytlavými instrumentálkami – znělkami „pirátů na vlnách“, kteří vypluli před šedesáti roky
I u nás se promítal hraný film Piráti na vlnách. Mladším divákům přiblížil docela romantický fenomén pirátských rádií, který náleží zejména k éře 60. let minulého století.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.