Slavná „továrna na hity“ jménem ABBA. Poslechněte si její původní instrumentálky i hity v podání jiných

29. listopad 2021

Ve Vlídných tónech nedávno přinesli hrst raritních instrumentálních nahrávek veleslavných skupin, pro které byla zcela dominantní vokální produkce, tedy Beatles a Beach Boys. Tentokrát přijde na řadu švédská továrna na hity 70. let jménem ABBA.

V listopadu potěšila své příznivce po čtyřiceti letech novým a překvapivě dobrým albem Voyage. Ovšem ve Vlídných tónech upřeme pozornost na atypické nahrávky této skandinávské čtveřice, v nichž zpěv obou dam, tedy vedle chytlavých melodických nápadů její základní přednost, chybí.

A těch v době svého vzniku vydaných je vskutku maličko. Vlastně jen dvě. Tou o něco mladší je instrumentální skladba Arrival, Přílet. I když jsou pod ní podepsáni oba členové skupiny ABBA, Benny Andersson a Björn Ulvaeus, předpokládá se, že se zrodila v hlavě prvního z nich, tedy Bennyho, který byl a de facto je hudebním mozkem této legendární smíšené sestavy.

Jako v jiných skladbách je zřejmá inspirace švédskou lidovou hudbou. Jedním z pracovních názvů byl Příjezd do Dalecarlie neboli Dalarny, což je kraj ve středním Švédsku. Tato instrumentálka je na stejnojmenném albu ABBY z roku 1976. O čtyři roky později zaujala britského multiinstrumentalistu Mike Oldfielda, který ji zařadil jak na album, tak na singl s parodickým obalem směrem ke skupině ABBA, na němž letí ve vrtulníku Bell 47.

Čtěte také

Arrival zahrnuje harmonické vokály, ovšem osamocenou čistou ve své době vydanou instrumentálkou skupiny ABBA je Intermezzo No. 1. Tuto skladbu najdeme na třetím albu švédské skupiny a měla být výrazem inklinací Bennyho Anderssona a Björna Ulvaeuse ke klasické hudbě, především k Johannu Sebastianovi Bachovi – však se také měla původně ve švédštině jmenovat Bach-låten, čili Bachova melodie. Kapela ji v 70. letech s oblibou hrála na koncertech.

Malou samostatnou kapitolou jsou původem nevydané instrumentálky formace ABBA. Mezi nimi je také Lady Bird, Slunéčko sedmitečné, z konce 70. let, jehož melodie později vplynula do oblíbeného muzikálu Chess, Šachy, autorů Anderssona, Ulvaeuse a Tima Rice.

Mnohem častější a četnější jsou nejrůznější instrumentální zpracování velkých hitů. V tomto byl dosti aktivní britský Royal Philharmonic Orchestr, Královský filharmonický orchestr, který songy čtveřice ABBA natočil pro samostatná alba i kompilace, včetně směsi hitů ABBA Medley, která půlhodinku Českého rozhlasu České Budějovice též ozdobí.

Na závěr Vlídných tónů už v adventním duchu zazní známá skladba ABBY Thank You For The Music v podání jejího spoluautora Bennyho Anderssona z jeho čtyři roky starého sólového klavírního alba Piano.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová