Oblečení začala šít doma v obýváku. Teď zaměstnává sto lidí a našla partnera, který firmu posune dál

31. leden 2023 12:48

Textilní firmu Unuodesign, která vyrábí dětské oblečení a prodává látky, založila Petra Plemlová z Tábora doma v obývacím pokoji, když po nemoci manžela musela sama uživit čtyři děti. Teď má roční obrat v desítkách milionů korun a chce podnik posunout dál. Našla investiční fond, který má získat majetkový podíl 70 procent.

„Teď nás čeká jarní sezona, což je typická sezona pro softshell. Vyrábíme funkční oblečení pro děti,“ ukazuje Petra Plemlová dílnu, ve které sedí za šicími stroji čtyřicet švadlen. Celkem firma zaměstnává sto lidí.

Díky prodeji přes e-shop se jí dařilo i v covidovém období a bez větších problémů prochází i současným zdražováním energií. „Myslím, že máme výhodu, že ještě nejsme velká společnost. Jsme taková lodička, která ještě dokáže rychle kormidlovat, otáčet se, a pokaždé, když vidíme, že se něco děje, můžeme vymyslet nějaké kreativní řešení,“ komentuje Petra Plemlová.

Firma loni nezdražila. Kvůli růstu nákladů na surovou bavlnu ale začala nakupovat přízi přímo v tureckých přádelnách. Letos zvýší ceny nejvýš o deset procent. „Jedním z pilířů je to, že se snažím opravdu počítat. Snažím se na firmu stále dívat jako ekonom, aby naplňovala svůj hlavní cíl, a to je co největší hospodářský výsledek. Ať si to přiznáváme, nebo ne, peníze jsou krví každé firmy. Když firma nemá krev, nemůže dostatečně zásobovat svoje končetiny, tedy zaměstnance,“ dodává Petra Plemlová.

Textilní firma mění v těchto dnech majitele. Petra Plemlová našla českého investora, který ve společnosti získá majetkový podíl 70 procent. Sama zůstane ve firmě ještě tři roky, postupně prodá i svůj třicetiprocentní podíl a odejde.

Čtěte také

„Já jsem ve firmě už deset let, vybudovala jsem ji v obýváku se čtyřmi dětmi. Myslím, že každá maminka v jeden čas cítí, že její dítě, v tomto případě firma, potřebuje už jiné řízení, že je potřeba poslat dítě do světa. Proto jsem se rozhodla firmu prodat,“ vysvětluje.

Do tří let chce firma ztrojnásobit obrat. Nabídku rozšíří o dámské oblečení, víc se zaměří na prodej v zahraničí.

Podobné rozhodnutí, tedy spojení se strategickým partnerem, je podle ředitele Jihočeské hospodářské komory Luďka Keista poměrně ojedinělým jevem. „U soukromých majitelů a rodinných firem je to trochu problematické, protože ne každý má tu odvahu. Jsou zvyklí spoustu hodin denně pracovat a rozhodovat sami. Jakmile se zapojí instituce, která se na to podívá jiným okem, je to pro některé ztráta ve vedení firmy a ne všichni se s tím umí vyrovnat,“ říká.

Loni vzniklo v České republice přes 100 tisíc nových firem, což je nejvíce od roku 1994. Téměř k 100 tisícům se ale vyšplhal i počet zaniklých společností, z nichž tři čtvrtiny tvoří osoby samostatně výdělečně činné. Vyplývá to z údajů společnosti Imper, která poskytuje on-line databázi firem.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související