Obalovnu u Horosedel na Písecku má firma po kolaudaci dálnice zbourat. Chce ji ale provozovat dál
Obalovnu živičných směsí u Horosedel na Písecku chce společnost DIVia zachovat. Podmínkou výstavby přitom bylo, že rok po kolaudaci dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem toto zařízení odstraní. Půl roku před dokončením stavby ale firma změnila názor a chce obalovnu dál provozovat. To se nelíbí některým obyvatelům z blízké obce ani radnici.
„Obalovna je vysoká třicet metrů, je vidět úplně ze všech stran, ať jedete od Orlíka, Prahy, Písku, Březnice. Je to dominanta našeho katastru,“ ukazuje obalovnu živičných směsí u budoucí dálnice D4 mezi Horosedly a Lety u Písku nezávislá starostka Horosedel Lada Hašková.
Z obalovny není nadšený ani obyvatel Horosedel Karel Mírka. „Když přijde východní vítr, tak je to cítit. Je to, jako kdyby se ve vesnici dělal asfalt. Minimálně jednou týdně to cítíme a není to nic příjemného,“ popisuje.
Zástupci společnosti DIVia, která zajišťuje stavební práce na dálnici D4, se před měsícem sešli s vedením Horosedel s tím, že by rádi obalovnu zachovali. Vyrobený materiál potřebují na opravu komunikací v průběhu 25 let, než dálnici předají státu.
„Původně nám nabízeli, že opraví komunikace v obci, jenže kolikrát za deset let se tohle dělá... Pak tedy přišli s tím, že by nám dávali asi pět korun za tunu vyrobeného asfaltu. Když jsme si to spočítali podle jejich prognóz, kolik budou vyrábět, tak nám to vyšlo na 250 tisíc za rok. Tady ale opravdu nejde o peníze, jde o to, že je to ošklivá stavba, která sem vůbec nepatří,“ říká Lada Hašková.
Čtěte také
Obalovna stojí zčásti i v katastru obce Lety. Zástupci stavební společnosti proto jednali také s jejím vedením. „Zastupitelé s tím neměli problém. Musím tedy říct, že ani ze strany obyvatel jsem nezaznamenala nějaký protest. Trochu jsme také mysleli na to, že tady třeba zůstanou nějaká pracovní místa. Předpokládáme, že od firmy přijde i návrh nějakých kompenzací, pokud obec bude souhlasit s prodloužením provozu,“ shrnuje nezávislá starostka Letů Blanka Hlavínová.
Všechny stavební práce provádějí společnosti ze skupiny VINCI Construction. „Detaily v tuto chvíli nemůžeme sdělovat. Variant je více a žádná zatím nepřevažuje,“ uvádí její mluvčí Iveta Štočková.
Termín dokončení dálnice D4 je stanovený na konec letošního roku, její kolaudace o rok později. Pokud se tedy obce se stavební společností nedomluví, měla by obalovna zmizet nejpozději v roce 2027.
Související
-
Začala stavba posledního úseku dálnice D4. Jako první v Česku ji bude stavět a provozovat soukromník
Stavbaři zahájili dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Nový úsek bude dlouhý 32 kilometrů a hotový má být na konci roku 2024. Jde o první projekt formou PPP v Česku.
-
Za obcí Krašlovice na Strakonicku chce firma těžit štěrk a písek. Místní mají ze záměru obavy
Problém s nedostatkem štěrkopísku na stavbu silnic a dálnic by mohla vyřešit nová pískovna u Krašlovic poblíž Vodňan. Záměr soukromé firmy se ale vůbec nezamlouvá místním.
-
Tisíce tun asfaltu má vyrábět nová obalovna v Úsilném u Budějovic. Záměr posuzuje krajský úřad
Až 200 tisíc tun asfaltu ročně má vyrobit chystaná obalovna v Úsilném na Českobudějovicku. Výhrady k záměru mají například obyvatelé, kteří se obávají znečištění ovzduší.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rektor VŠE: Jmenování Ševčíka proděkanem nepřispěje k uklidnění, ztíží i snahu zlepšit pověst
-
Ševčík se vrací do vedení fakulty VŠE. Nová děkanka si ho vybrala jako proděkana pro ekonomiku
-
Soud řeší potyčku řidičky s cyklistou. Žena zemřela dva dny po ní na vzácný syndrom ‚zlomeného srdce‘
-
Pirátská europoslankyně Gregorová míří do frakce Zelených. STAN řeší ohledně přestupu morální dilema