Náhradní díly by se mohly do Temelína vozit po vodě. Technici kvůli tomu prověřují podloží u Slapské přehrady

Vrtaře při práci u Slapské přehrady sledoval Radek Duchoň
Energetici by mohli do Jaderné elektrárny Temelín dopravovat díly na opravu nebo případnou dostavbu po řece. Povodí Vltavy teď kvůli tomu pomocí vrtů prověřuje stav silnice u hráze Slapské přehrady. Chybí tam výtah pro lodě a těžký náklad by musely z dolní části řeky na přehradu převážet tahače.
Vrtaři pracují pár desítek metrů od hráze Slapské přehrady. „Bude to dvacetimetrový vrt. Uděláme deset až patnáct takových dole a nahoře také,“ říká vrtař Martin.
Na břehu už se hromadí černé válcové nádoby, jsou to vzorkovnice na vrtné jádro. „Vrtné jádro je tvořené horninou, která byla zastižena vrtnými pracemi v podloží. Je to metabazit, hornina typická pro tuto oblast. Byl zastižen v různém stupni zvětrání, v různém stupni tektonického porušení,“ popisuje geolog Pavel.
Nabrané vzorky poputují do laboratoře, kde odborníci zjistí, jaký je stav podloží. Podle výsledků pak vodohospodáři rozhodnou, jestli je potřeba silnici, po které za normálního provozu přetahuje traktor s vlekem lodě nahoru nad hráz, opravit, nebo jestli má takovou nosnost, aby se po ní mohly přepravovat nadrozměrné náklady.
Dopravu náhradních dílů do Jaderné elektrárny Temelín na Českobudějovicku potvrzuje mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. „Komponenty doplují pod hráz Vodního díla Slapy, tam budou na místě přeneseny jeřábem na speciální podvozek a po cestě převezeny na horní vodu. Odtamtud opět jeřábem přemístěny na ponton a poplují až do Týna nad Vltavou,“ upřesňuje.
Vrtaři budou u Slapské přehrady pracovat čtyři až šest týdnů. Pak se musí vzorky vyhodnotit. Kdy přesně se mají náhradní díly začít vozit po vodě do Temelína, energetici ještě upřesní.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Co získá armáda za čtyři miliardy od České zbrojovky? Až desítky tisíc zbraní, uvádí neveřejný dokument
-
Ruský útok, opomenutí Moskvy či drony z Ukrajiny. Co říkají čeští politici o incidentu v Polsku?
-
Vysokorychlostní lokomotivy jsou klíčem do Evropy. Budeme je pronajímat, říká ředitel Českých drah
-
Investujme víc do protivzdušné obrany, ostrá slova dopad nemívají, vyzývá politický geograf Kofroň