Nový obloukový most přes přehradu Orlík je hotový. Dostal jméno a začínají po něm jezdit vlaky

29. listopad 2024 08:33

Nejdelší obloukový železobetonový most v Česku je hotový. Rozpětím 156 metrů propojuje břehy přehrady Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku a projet se po něm můžete jenom vlakem. První cestující to zažijí v pátek odpoledne.

Přestřižením pásky a troubením drezín slavnostně začal provoz na novém železničním mostě přes Orlík u Červené nad Vltavou. Jeho výstavba stála téměř 700 milionů korun.

Most se bude jmenovat Schwarzenberský. „Rozhodli jsme se most pojmenovat podle rodu, který tady má navazující pozemky, mám tím na mysli rod Schwarzenbergů. Spolupráce s jejich zástupcem byla doslova vzorová,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zvláštností mostu je, že vznikl hned vedle starého mostu, který původně chtěla Správa železnic zdemolovat. „Plánovali jsme, že celý most bude snesen, ale stal se památkou. Dostali jsme nabídku od nové společnosti, že by most si převzali. Budeme to řešit formou požadavku na vládu, aby bylo možné předat most bezúplatně,“ dodal Jiří Svoboda.

Díky novému mostu bude doprava na trati mezi Pískem a Táborem rychlejší. „Bude možné sem vrátit nákladní dopravu a v plném rozsahu osobní dopravu, která už tady nebudeme muset zpomalovat na dvacet kilometrů v hodině. I po mostě bude jezdit sedmdesátkou jako na zbývající části trati. Zároveň je to důležité z hlediska dalšího zkvalitnění celé železniční sítě v Česku, do budoucna počítáme i s elektrifikací, most je na to připravený,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka z ODS.

Vlaky začnou přes Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou jezdit v pátek 29. listopadu odpoledne. Úplně první bude spěšný vlak, který odjíždí po 17. hodině z Tábora.

Související