Na vltavotýnskou a netolickou lokálku vyjel unikátní motorový vlak Stříbrný šíp
Hned dvě nevyužívané železniční tratě na jihu Čech zažily velký den. Po vltavotýnské a netolické lokálce se prohnal motorový vlak Stříbrný šíp, který je unikátní nejen designem, ale i pohnutou historií.
„Jedná se o jediný vlak svého druhu. Pochází z roku 1939 a je to opravdu unikát, chlouba prvorepublikové elegance a designu,“ popsal Pavel Ryšlavý ze spolku Vltavotýnská lokálka.
Stříbrný šíp měl jezdit na tratích v Československu, ale do cesty vstoupilo obsazení Německem. „Projekt šel k ledu. Po druhé světové válce toho moc nenajezdil, protože byl takovým symbolem první republiky, desítky let stál v depu, postupně se z něho stal až vrak a teprve před třemi lety byl renovován,“ doplnil Pavel Ryšlavý.
Vlak je unikátní nejen designem, ale i z technického hlediska. „Díky použití hliníkové konstrukce je daleko lehčí. Byl konstruovaný až na rychlost 120 kilometrů v hodině, i když kvůli použitým brzdám má dnes rychlost omezenou na 90 kilometrů v hodině. Stejné postupy se používaly třeba při výrobě letadel, takže se jedná opravdu o velmi výjimečný vlak,“ vysvětlil Pavel Ryšlavý.
Příjezd Stříbrného šípu do Týna nad Vltavou si nenechaly ujít stovky nadšenců a návštěvníků. Byl mezi nimi například pan Tomáš. „Já jsem sledoval od začátku tu opravu, je to nádherné, konstrukce je nadčasová,“ komentoval.
Dva nadšenci z Prachatic pátrají po historii opuštěných vagonů
Odkud se vzal vagon na louce nad městem nebo na jaké trati jezdil vůz přestavěný na chatku? Po těchto zajímavostech pátrají Petr Záhorský a Jiří Houser z Prachatic. Oba mají slabost pro železnici už od dětství.
Akce byla také předzvěstí toho, že na nyní prázdné koleje se vrátí provoz. Vlakové spoje z Týna nad Vltavou nejezdí od roku 2013, kdy je Jihočeský kraj zrušil, protože byly ztrátové. Brzy to tu ale zase ožije.
Trať Číčenice – Týn nad Vltavou bude v létě obsluhovat společnost KPT Rail. „Budeme také jezdit na trati Dívčice – Netolice a dál budeme jezdit i do Hluboké nad Vltavou a Protivína,“ potvrdil zástupce společnosti Jaroslav Kugler.
Vlaky mají jezdit od 22. června do 31. srpna každou sobotu. Společnost už získala licenci na provozování drážní dopravy a čeká na schválení bezpečnostního osvědčení.
Související
-
Vlakové nádraží ve Lčovicích, známé z filmu Trhák, zachraňuje...
Sedm let snažení o záchranu vlakového nádraží ve Lčovicích na Prachaticku má konečně hmatatelné výsledky. Kromě nadšenců se do boje proti demolici zapojila i obec, ...
-
Úzkokolejka slouží 110 let. Při výročí na trať vyjel...
Už 110 let jezdí vlaky po úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně. Provozovatel úzkokolejky, společnost Jindřichohradecké místní dráhy, proto v úterý 2...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hrad zveřejnil zápis z jednání o důchodech, ANO zvýšení hranice pro odchod do penze nerozporovalo
-
Výnosy z emisních povolenek lze použít jen na boj se změnou klimatu. Budou příjmem státního rozpočtu
-
‚Současný režim už musí padnout.‘ Orbánovi odpůrci vzhlíží k novému mesiáši
-
Německá média píší, že Hložek odejde z Leverkusenu. Zájem mají velkokluby z Itálie nebo Leicester