Dva nadšenci z Prachatic pátrají po historii opuštěných vagonů
Odkud se vzal vagon na louce nad městem nebo na jaké trati jezdil vůz přestavěný na chatku? Po těchto zajímavostech pátrají Petr Záhorský a Jiří Houser z Prachatic. Oba mají slabost pro železnici už od dětství.
„Záliba vznikla zhruba ve čtyřech letech, kdy jsem dostal od rodičů pod stromeček první krabici s vláčky. Pak jsem lepil obrázky, sbíral kdejakou zmínku o železnici, na kterou jsem narazil, a už se to vezlo,“ vzpomíná Petr Záhorský.
Jedním z objektů jeho zájmu je teď opuštěný vagón na kopci nad obcí Vlachovo Březím směrem k Nakvasovicím. „Je to přívěsný vůz k motorovému vozu M 131.1 přezdívaný Hurvínek. Vznikl po válce, začal se vyrábět v roce 1948 a vyráběl se do roku 1956,“ popisuje.
Na karoserii vagonu je číslo, které označuje domovské depo. „To znamená, že jezdil někde tady v jižních Čechách. Teď už zbývá jenom podle nějakých archivů dopátrat, na jaké trati sloužil. Budu muset oslovit někoho, kdo má přístup do archivu,“ dodává Petr Záhorský.
Vnitřek vozu momentálně připomíná skladiště. „Sloužit už asi nebude. Renovaci bych zavrhl, maximálně využít pár dílů, které by se možná k něčemu hodily. Používal se pravděpodobně jako přístřešek pro ovečky,“ ukazuje.
Druhým nadšencem pro historické vagony je Jiří Houser. Ten má momentálně vyhlídnuté dva vozy. „Jeden je u obce Škarez, jeho minulost zřejmě sahá do první republiky, poté byl určený jako sklad pro vojáky. Dále máme vyhlídnutý kořistní vůz, to je jednotná stavba německých říšských drah, která zůstala ve Volarech po válečných událostech, kdy Volary spadaly pod ředitelství v Pasově,“ prozrazuje.
Na radnici v Jindřichově Hradci jezdí vláčky. Část kolejiště můžete sami ovládat
Starou radnicí v Jindřichově Hradci se ozývá houkání lokomotiv a cinkání železničních přejezdů. Výstavním sálem se prohánějí vláčky. Město rozšířilo expozici a koupilo model železnice ve velikosti H0, tedy 87krát zmenšenou.
Oba vagóny jsou podle něj už artefakty, které se nikdy na koleje nevrátí. „Vagon u Škareze slouží jako chatka, je to privátní vagon a vagon německých říšských drah je v areálu depa Volary jako zázemí pro odpočinek strojvůdců,“ dodá Jiří Houser.
I on miluje vlaky už od dětství. „Pocházím ze železničářské rodiny, mašinky se mi líbily odmala a tohle je pěkné, protože se mi líbí historické typy,“ uzavírá.
Související
-
Sami vyrábí vláčky, domečky i figurky. Naposledy na kolejiště přidali miniaturní divoké husy
Dvě místnosti zcela zaplněné kolejišti s rukodělnými modely vlakových souprav, figurkami i doplňky ze skutečné železnice se skrývají v sídle Klubu železničních modelářů.
-
Na šumavských tratích začaly jezdit nové motorové soupravy
Na železničních tratích České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary od neděle 10. prosince jezdí nový dopravce. Kraj uzavřel smlouvu ...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Budeme doufat, že podmáčené budovy přežijí zimu.‘ V Jeseníku pokračují opravy po povodních
-
Policisté za 6 týdnů na Jablonecku odlovili 44 divokých prasat. ‚Neefektivní,‘ hodnotí myslivci
-
Hoří budova v areálu zlínské nemocnice. Je nutné evakuovat některé pacienty
-
E-shopy čekají rekordní předvánoční nákupy. Zákazníkům ale radí nenechat je na poslední chvíli