Most pod elektrárnou v Lipně nad Vltavou je v havarijním stavu, k opravě se ale zatím nikdo nemá
Až do roku 2014 nebylo jasné, komu vlastně mostní konstrukce patří. Teď je ale už v havarijním stavu a zřejmě kvůli administrativní chybě ve vlastnictví státu. Ten se ho chce zbavit.
Jako jedna z prvních staveb při budování lipenské přehrady začal vznikat most přes Vltavu pod Vodní elektrárnou Lipno I na Českokrumlovsku. Je 35 metrů slouhý a 6 metrů široký. Svými rozměry patří už do kategorie velkého silničního mostu dimenzovaného na 40 tun.
„Ten most je z prefabrikovaných dílů, což je asi kámen úrazu, protože jsou duté a pokud se o ně nepečuje, zateče do nich voda, výztuž koroduje a ony ztrácí únosnost," popisuje stavbu nezávislý starosta Lipna nad Vltavou Zdeněk Zídek.
Přitom například při uzavření frekventované silnice na hrázi přehrady je tento most jedinou možnou objízdnou trasou. V zimě po něm jezdí skibusy přepravující lyžaře do nedalekého skiareálu.
Předávání skončilo na okrese, víc nikdo neví
Po dostavbě vodní nádrže ho v roce 1961 mělo tehdejší Ředitelství vodohospodářského rozvoje Praha předat do správy Okresního národního výboru v Českém Krumlově. Po napuštění přehrady ale zřejmě vznikla administrativní chyba.
„Tady veškerá smluvní dokumentace končí předáním na Okresní národní výbor. U ostatních dopravních staveb, které byly takto předávány, následuje předání Správě a údržbě silnic. U tohoto mostu se tak nestalo,“ míní starosta Zdeněk Zídek.
„Až do roku 2014 se k vlastnictví mostu nikdo nepřihlásil, a tak přešel pod správu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Ten se snaží stavbu bezúplatně předat, zatím ale bezúspěšně,“ vysvětluje mluvčí úřadu Radek Ležatka a dodává:
„Po převzetí majetku byl most opakovaně nabízen obci Lipno nad Vltavou, obci Loučovice, Jihočeskému kraji, Povodí Vltavy a ČEZu. Nikdo z oslovených ale o most zájem neprojevil. Most je pro náš úřad nepotřebný a proto do něj nemůžeme ze zákona investovat."
Pro obec je nad finanční síly
Starosta Lipna nad Vltavou Zdeněk Zídek hájí postoj obce tím, že opravu mostu v řádech desítek miliónů korun a následnou údržbu by ze svého rozpočtu nebyla schopná financovat:
„Rozpočtově na to vůbec nedosáhneme. Myslím, že je to taková hra na to, komu to bude vadit nejvíc a kdo nakonec vyměkne a ten most si vezme. Ale není to úplně férová hra ze strany státu, protože on byl ten, kdo se o most měl starat a kdo ho dostal do tohoto stavu.“
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových chce teď zpracovat diagnostický průzkum konstrukce a pak se rozhodnout pro další postup.
„Jihočeský kraj, který se prostřednictvím Správy a údržby silnic stará o většinu jihočeských mostů, se případnému dalšímu jednání o převzetí majetku nebrání, řekl náměstek hejtmanky Josef Knot zvolený za TOP 09.
Související
-
V Budějovicích jezdily tramvaje. Byly ale velmi pomalé a před mostem museli cestující vystoupit
Jediného pozůstatku po tramvajích v Českých Budějovicích si můžete všimnout na Mariánském náměstí. Zbyl tu sloup postavený při rekonstrukci trati ve 20. letech 20. století.
-
U Roudného na Českobudějovicku vzniká dálniční most dlouhý bezmála 760 metrů
Ropné vrty teď připomíná okolí řeky Malše mezi Roudným a Vidovem na Českobudějovicku. Stavaři tam totiž začali hloubit otvory pro pilíře budoucího dálničního mostu.
-
Téměř kilometr dlouhý tunel a 15 mostů staví na novém úseku D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi
O více než sedm kilometrů prodlouží dálnici D3 nový úsek z Úsilného do Hodějovic na Českobudějovicku. Jeho výstavba za pět miliard korun začala ve středu 17. dubna 2019.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Toto je důchodová reforma, o které desítky let mluvíme. Systém bude udržitelnější, míní ekonom
-
Senátor: Pokud dáte Putinovi Ukrajinu, nezastaví se. A půjde i o Tchaj-wan, protože Čína sleduje, co uděláme
-
Fico se chce zbavit ‚politických mimovládek‘. Zákon by slovenské vládě umožnil rušit nevládní organizace
-
Násilí v kutnohorské sektě fungovalo i jako exemplární odstrašení, říká religionista Vojtíšek