Most Kosmonautů v Českých Budějovicích se promění. Betonovou konstrukci nahradí ocelové oblouky

Jak se promění most Kosmonautů v Českých Budějovicích, zajímalo Matěje Vodičku
Most Kosmonautů v Českých Budějovicích dostane novou podobu podle návrhu příbramského Atelieru Horký, který zvítězil v architektonické soutěži. Hlavním znakem jsou ocelové oblouky, které mají nahradit stávající betonovou konstrukci z roku 1959. Po mostě vede Mánesova ulice, jedna z nejvytíženějších komunikací ve městě. Kvůli statice a opotřebení musel Jihočeský kraj už dříve omezit provoz pro nákladní automobily nad 23 tun.
„Ten nový most by měl vypadat podobně jako Modrý most, Zlatý most nebo Železný most. To znamená, že bude mít ocelový oblouk, nosník, který vynáší spodní mostovku, a to nám umožní snížit tloušťku mostu, aby se pod něj vešli cyklisté na stezce kolem vody a aby se tam vešly i sítě technické infrastruktury,“ popisuje vedoucí odboru územního plánování Jihočeského kraje Petr Hornát.
Most Kosmonautů má v současnosti tři pole. „Když jedete po nábřeží na kole, tak jedete takovým tunelem, který by měl zmizet. Chtěli jsme, aby most měl jenom jedno pole, vedl z jednoho břehu na druhý bez těch podpůrných nosníků, to bylo zadání,“ upřesňuje Petr Hornát.
Pokud jde o mosty v Českých Budějovicích, z architektonické soutěže vzešla naposledy podoba Dlouhého mostu přes řeku Vltavu v závěru 90. let. Nyní Jihočeský kraj vypsal soutěž na most Kosmonautů.
„Když máte takové složité zadání, jako je most, myslíme si, že architektonická soutěž je nejlepší cestou, jak se dobrat dobrého výsledku. Při výběru nakonec rozhodlo, že most podle tohoto návrhu působí v tom místě přirozeně, a pak nás také zajímala doba výstavby. Technologie ocelového mostu nám umožní zkrátit dobu výstavby na čtyři až pět měsíců, to hraje velkou roli v tom, abychom co nejméně omezili občany města,“ doplňuje Petr Hornát.
Čtěte také
Další zhruba rok a půl teď zabere projektování mostu a vyřízení všech potřebných povolení. Náklady se budou podle předběžného odhadu pohybovat v řádech nižších stovek milionů korun.
Vedení Jihočeského kraje ale zatím přesně neví, kdy stavba začne. „Je potřeba tento projekt zkoordinovat s dalšími chystanými dopravními akcemi. Budeme připravovat tunel pod nádražím, most do Papírenské, tak se nám v průběhu několika let bude objevovat spousta dopravních staveb, které na sebe musí logicky navazovat, protože vždycky přinesou nějaké omezení a není možné dát těch omezení více najednou,“ vysvětluje hejtman Martin Kuba.
V letošním roce Jihočeský kraj ještě vypíše architektonickou soutěž na novou podobu Alšovy jihočeské galerie na Senovážném náměstí a také na národní halu pro míčové sporty u výstaviště v Českých Budějovicích.
Související
-
Investice za 1,5 miliardy korun chystají v roce 2024 České Budějovice. Nejvíc peněz půjde do Slavie
Se schodkem lehce přesahujícím jednu miliardu korun budou v roce 2024 hospodařit České Budějovice. Vedení města se chystá investovat víc než v předchozích letech.
-
Národní sportovní hala vyroste před budějovickým výstavištěm, doplní ji parkovací domy a hotel
Moderní stavba, ke které povede cyklostezka, hned za ní parkovací domy. Tak se má do roku 2028 proměnit prostranství před českobudějovickým výstavištěm.
-
Příprava obchvatu Srubce u Českých Budějovic může pokračovat. Ministerstvo zamítlo námitku
Námitka kvůli podjatosti brzdila přípravu stavby obchvatu Srubce u Českých Budějovic. Ministerstvo ji teď zamítlo, a tak kraj může pokračovat v žádosti o územní rozhodnutí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putin hraje o čas. Je na Američanech, jestli uvidí upřímné snahy jednat o příměří, popisuje expertka
-
Státní developer: Vždycky se najde někdo, komu to vadí. Lutyňskou gigafactory přesunout nemůžeme
-
Obžalovaný advokát z Pardubic vyvázl z vazby za 3,7 milionu korun. Neručí navíc jen svými penězi
-
Soudce Kafka po sobě nechal spoustu nedodělané práce. Od svých kolegů si půjčil 250 tisíc korun