Miloš Kopecký nejenom Mackieho Messera nezapomenutelně zpívající

19. srpen 2022

22. srpna se naplní sto let od narození vynikajícího herce Miloše Kopeckého, který za sebou zanechal v divadelním a filmovém herectví mimořádnou stopu. Ale už první písnička dobře naznačila, že tento velký umělec se dotkl i hudby. 

Nesmírně široký herecký rejstřík zahrnoval i pozoruhodný vokální projev, se zajímavým frázováním a přesnou intonací, čímž se odlišoval od průměrného hereckého zpívání. To prokázal snad nejvíce ve filmu Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského Limonádový Joe, ovšem i uplatnil v televizní hudební zábavě. 

Ale Miloš Kopecký byl občas účasten coby zpěvák i natáčení v nahrávacím studiu Tak třeba na sklonku osmdesátých let přispěl skladbou Děda Blues k autorskému albu významné české textařky Jiřiny Fikejzové nazvanému Jeviště slov. A tu ve swingové a jazzové půlhodince uslyšíte.

Čtěte také

Před dvanácti roky dokonce vyšlo přičiněním Radioservisu a labelu Jazz Music kompilační album s devatenácti písničkami zpívanými Milošem Kopeckým.

„Tedy vzpomínkami na herce, který o sobě tvrdil, že neumí zpívat a přesto nazpíval neopakovatelným způsobem řadu písniček. A je skvělé, že si je můžeme díky tomuto cédéčku připomenout.“ To jsme citovali Jiřího Suchého z textu na obalu této archivní kompilace.

A pan Jiří Suchý byl jistě oprávněn vzpomínat na pana Miloše Kopeckého, neboť nejenom napsal český text k Mackiemu Messerovi, ale také se podílel podpůrným vokálem na nahrávce dalšího známého songu se zpěvem Miloše Kopeckého Potkal jsem jelena s hudbou Jiřího Šlitra, který si můžete poslechnout orchestrem Karla Vlacha v nahrávce i s úvodními větami autora textu Miroslava Horníčka a Jiřiny Bohdalové. Pochopitelně po písničce Mackie Messer neboli Mack The Knife z Žebrácké opery Kurta Weilla Bertolda Brechta.

V náladě swingu

Přidáme také vzpomínku na proslulého kytaristu Billa Pitmana, který zemřel letos v srpnu ve vpravdě požehnaném věku 102 let. Náležel do Wrecking Crew, tedy neformálního sdružení elitních losangeleských studiových muzikantů majících zázemí zejména v jazzové nebo klasické hudbě. Ovšem stylový interpretační záběr kytaristy Billa Pitmana byl mnohem širší.

Prostřednictvím slavného brazilského kytaristy Laurinda Almeidy se dostal na začátku padesátých let ke spolupráci s hvězdnou zpěvačkou Peggy Lee a doprovázel ve studiu i jiné jazzové a swingové zpěvačky a zpěváky jako Audrey Morris, Lindu Lawson nebo Mela Tormého, ale zejména v šedesátých letech se podílel na řadě úspěšných popových nahrávek třeba Good Vibrations od Beach Boys nebo By My Baby od dívčí skupiny Ronettes. Bill Pitman se podílel na deskách Elvise Presleyho, Franka Sinatry nebo trumpetisty Herba Alperta. A také hrál mimo jiné na ukulele ve slavném hitu B. J. Thomase Raindrops Keep Fallin' on My Head z filmu Butch Cassidy a Sundance Kid.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio