Mám tři mobilní telefony, příspěvky na Instagram můžu dávat vždycky, směje se blogerka Budějčanda

4. duben 2022

Nikdo neví, jak se jmenuje, ani jak vypadá. Přesto ovlivňuje mnoho lidí. Blogerka Budějčanda představuje na svém profilu na sociální síti Instagram krásy jihočeské metropole, zachycuje jídlo místních restaurací, kulturní akce, připomíná historii města.

Budějčanda ale nikdy neukazuje svou tvář. „Já na svém účtu nemám obličej, protože jsem si v Budějovicích chtěla zachovat určitou anonymitu a možnost mít vlastní soukromí,“ vysvětluje blogerka.

Jako bloger se obvykle označuje člověk, který píše články na svůj web. Pojem influencer se používá pro člověka, který má vliv na sociálních sítích a využívají ho firmy k propagaci zboží a služeb. U Budějčandy se oboje spojuje. „Mým primárním cílem vždy bylo být spíše blogerem na sociální síti Instagram, psát články o Českých Budějovicích a jejich historii srozumitelnější, lidštější formou, než když si člověk otevře encyklopedii,“ říká.

Má ale pochopení i pro lidi, kteří sociální sítě nevyužívají. „V současné době znám i spoustu mladých lidí, kteří nemají sociální síť, nemají televizi a já to beru jako možnost volby. Získají tím mnohem větší soukromí. Když se potkám s přáteli, kteří vědí, že jsem Budějčanda, tak klasicky přijde dotaz na fotky, které jsem zveřejnila. Pak ale může začít váznout komunikace, protože o mně už všechno vědí,“ připouští.

Budějčanda se narodila se v Táboře, vystudovala ekonomickou fakultu Jihočeské univerzity a nyní pracuje v marketingu. V Českých Budějovicích žije deset let a považuje je za svůj domov. Našla si tu i oblíbená místa. „Je to rozhodně Piaristické náměstí a Panská ulička. Z těch míst dýchá historie,“ říká.

Její profil na Instagramu, který v současné době sleduje přes 17 tisíc lidí, vznikl souhrou několika okolností. „Chtěla jsem něco tvořit, chtěla jsem Budějce ukazovat v tom nejlepším světle, připomínat zdejší krásu, kterou vnímám. Lidé tudy totiž často chodí, ale tu nádheru prostě nevnímají,“ vypráví.

Čtěte také

Začala tedy psát příspěvky o historii a architektuře Budějovic. „Měla jsem ve svém telefonu asi deset tisíc fotek města a říkala jsem si, že na soukromý profil to nemůžu dát, známí by si mysleli, že jsem se dočista zbláznila. Tak jsem si řekla, že vytvořím profil, na kterém budu sdílet to, co mi dělá radost cestou do práce, co mi dělá radost, když někam jdu a na něco natrefím. Historické encyklopedie mi připadaly strohé a nudné. Chtěla jsem to přetavit v něco soudobého,“ dodává.

Příspěvky na svůj instagramový profil přidává denně. Ještě ji nikdy nezradila ani technika. „Mám tři mobilní telefony, takže se mi nikdy nestalo, že bych přišla o možnost postovat,“ směje se.

Historie, kultura i architektura jsou jí blízké, ale není to jediné, co zachycuje na fotografiích. Jako bývalá foodblogerka se zaměřuje také na jídlo a snímky z výletů po jižních Čechách. „Výlety byly velké téma, když začal covid. I já sama jsem tou situací byla zasažena, byla jsem motivovaná víc navštěvovat náš kraj a ve finále mi to přineslo krásné zážitky a zkušenosti. Výlety se staly nejpopulárnějším příspěvkem na mém blogu a lidi baví,“ doplňuje. 

Mezi jakými lidmi našla Budějčanda nejvíc fanoušků, kolik času věnuje přípravě příspěvků a jak vidí budoucnost svého profilu? Celý rozhovor si poslechněte online.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.