Malému princi táhne na čtyřicet. Představení na motivy známé knihy je pro Jana Cinu důležitým projektem

1. srpen 2024

Vyhrál soutěžní pořad Tvoje tvář má známý hlas i StarDance. Kromě toho získal Jan Cina několik nominací na prestižní herecké ceny: na Českého lva za nejlepší mužský výkon v hlavní roli v minisérii Herec (2021), o rok dříve za vedlejší roli ve filmu Národní třída a v roce 2019 byl nominován na Thálii za mimořádný jevištní výkon při představení Malý princ.

„Já si z těch Thálií pamatuju, že jsem byl tak nervózní z toho, že bych to třeba dostal a musel vylézt na jeviště úplně sám za sebe, že jsem si celou dobu, co jsem seděl v tom orchestřišti mezi ostatními nominovanými, říkal: Já to vlastně hrozně nechci dostat, já tam hrozně nechci jít, mně je dobře tady, ať to dostane kdokoliv jiný. A stalo se, že to dostal Vojta Dyk a já jsem si opravdu oddychl,“ vzpomíná Jan Cina s úsměvem.  

Až teď, s mnohaletým odstupem, ho přeci jen trochu mrzí, že za Malého prince Thálii nezískal. „Celý zrod byl pro mě totiž velmi náročný a teď, kdy to představení hraju a stále s tím Malým princem nějak žiju – jak jste řekli, blížím se ke čtyřicítce, což je pravda, ale zní to vtipně a je hrozně dobře, že i Malému princovi může být čtyřicet – tak té energie v tom je hodně a je to pro mě důležitý projekt. A byl jsem blízko,“ vysvětluje.

Zároveň ceny nejsou všechno, dodává Jan Cina jedním dechem. „Já žiju dál a v umění je diskutabilní oceňovat, kdo je a není nejlepší. Navíc ocenění přichází s každým představením, když hrajete pro lidi, které to nějak osloví, nějak je to zasáhne. I to, že se to někomu nelíbí, je super, protože tím vyjádří svůj názor,“ komentuje herec reakce, které nebývají lhostejné.

A jaké tedy je jeho podání Malého prince? „Moje podání je zevnitř, to, jak to vnímají diváci, je na nich. Náš příběh je na motivy známé knížky a my se nacházíme ve chvíli, kdy se Malý princ vrací na Zem, aby opět našel Exupéryho, svého přítele,“ nastiňuje.

Malý princ tedy v pojetí Jana Ciny a jeho představení neumřel? „Tady už se dostáváme do filosofického výkladu, který se může rozjet různými směry,“ odpovídá herec, „a všechno je trochu pravda. Každý z nás má trošku jiný výklad Malého prince, a to je úplně v pořádku. My jsme se snažili tuhle otevřenost zachovat. To je to, co já na tom mám nejradši.“

Čtěte také

Sám si uvědomuje, že když Malého prince četl poprvé, byl trochu zklamaný. „To bylo asi v deseti letech. Přišlo mi to jako pohádka, ten beránek, celé to bylo takové dětinské, prostě jsem to tehdy nějak nechytil,“ směje se. „Ale pak jsem se k tomu příběhu začal vracet, byl to dokonce jeden z mých monologů pro přijímačky na konzervatoř, právě monolog odcházejícího prince. A od té doby se mnou ten princ je a díky představení i hudebnímu recitálu si tu otevřenost uvědomuju,“ dodává.

Podle Jana Ciny je fascinující, jak představení Malý princ prožívají děti. „Já jsem tam sám na scéně hodinu a půl jenom s nějakými předměty, ale děti to vydrží a oproti některým dospělým netrvají na tom, že musejí všemu rozumět. Nechávají na sebe působit hudbu, světla, scénografii i moje fungování v prostoru. A vlastně jim to stačí a jedou si tam nějaký svůj příběh. Protože jsou sami těmi malými princi a princeznami,“ líčí.

Fantazie a chuť objevovat svět je naopak něco, co dospělým občas chybí, nebo na tuhle dovednost zapomenou. „Tohle představení nabízí divákovi, aby na chvíli vypnul svůj analytický mozek, návody, pevné držení otěží a aby se, ideálně, nechal unášet i on,“ uzavírá Jan Cina.

Celý rozhovor s hercem Janem Cinou také o tom, jak se mu dabovala Erika Stárková v seriálu Most!, jak prožíval StarDance nebo Tvář a proč jako dětský herec musel chodit do solárka, si poslechněte online.

Spustit audio

Související