Lidé nebezpečí na železnici velmi často podceňují a neuvědomují si vysokou rychlost a velkou váhu vlaků
Jen za prvních pět měsíců roku 2025 se v jižních Čechách stalo na železničních přejezdech 17 dopravních nehod, přesněji srážek vlaků s automobilem nebo chodcem. Ve středeční Přímé řeči jsme si v našem dopoledním vysílání probrali nejčastější chyby, kterých se lidé v takových případech dopouštějí.
U mikrofonu s redaktorem Zdeňkem Zajíčkem byl Ladislav Mala, velitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic, Jednotky požární ochrany České Budějovice.
Přímou řeč jsme natáčeli na českobudějovické základně Hasičského záchranného sboru Správy železnic, Jednotky požární ochrany České Budějovice. U mikrofonu už jste slyšeli velitele, tím je Ladislav Mala. Jsou to ti hasiči, které vídáte ve chvílích, kdy dostávají cestující z vlaků, kterým zahradily cestu spadané stromy v bouřích, hasiči, kteří pomáhají vyprošťovat oběti při srážkách vlaků s osobními nebo nákladními auty, odstraňují překážky z trati, pochopitelně také hasí požáry a mají na starosti i mnoho dalších povinností. Jsou to hasiči, o kterých se málo ví.
Jak reagují lidé, kteří přežili srážku s vlakem?
„Většina těch lidí, kteří způsobí tu dopravní nehodu nebo jsou účastníky nehody, tak si myslí, že světla (na přejezdu) nesvítila,“ vysvětluje Ladislav Mala a dodává: „Tato záležitost se potom vyhodnocuje. Každý železniční přejezd má dneska černou skříňku, kde se vyhodnocuje záznam a zjišťuje se, jestli byl vpořádku nebo ne. Za mou třicetiletou praxi si pamatuji asi dvě události, kdy se asi vyhodnotilo, že ten přejezd nebyl v pořádku a nefungoval.“
Když se střetne vlak s motorovým nebo nemotorovým vozidlem, a nebo s chodcem, tak jediný, kdo se v tu chvíli může uhnout, je auto, cyklista nebo chodec. Vlak nikoliv, ten tu možnost nemá. V čem tito lidé tedy dělají tu zásadní chybu, která se každoročně opakuje?
Podle Ladislava Maly je to kombinace různých okolností. Jednak je to určitě nepozornost. „Druhá věc, která v tom hraje roli, je určitý podcenění toho nebezpečí na té železnici, protože běžný občan de facto nevnímá taková rizika, která železnice přináší. V běžným provozu se s tím de facto nepotkáváte: Vysoká rychlost, vysoká váha železničních vozidel, velice dlouhá zábrzdná vzdálenost železničních vozidel, takže to jsou ty hlavní faktory,“ vyjmenoval Ladislav Mala.
Dalším faktorem je zákaz vstupu na železnici. Zjednodušeně řečeno, nepovolaným vstup zakázán do prostor, které nejsou vyčleněny například pro cestující veřejnost, to znamená nástupiště nebo nějaký přechody v případě přejezdy, ale lidé vstupují na železnici v místech, kam vstupovat nemají.
Celý pořad si poslechněte online.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.