Legenda Xanadu nebo Nos pro trable. Příběh slavné autorské dvojice, od níž měl hit i Elvis Presley

24. červenec 2022

Nos pro trable, to je písnička, která s českým textem Milana Dufka a v podání Rangers otevře hudební půlhodinku s kdysi velice úspěšnou autorskou značkou Howard – Blaikley, která byla zejména v šedesátých letech podepsána pod sadou prvotřídních hitů.

Začátkem července odešel na věčnost ve věku 82 let jeden z této dvojice – Alan Tudor Blaikley, jenž nějaké hudební zkušenosti získal v chlapeckém kostelním sboru. Snad už v tu dobu zjistil, že nemá zvláštní vokální nadání, ale dostal dar vymýšlet chytlavé melodie.

Alan Blaikley studoval Oxford, četl starou literaturu, psal recenze do studentských novin a už v té době se přátelil s o něco málo starším Kenem Howardem. I když už měli za sebou nějaké společné autorské pokusy, něco vody muselo v Temži ještě odplynout, než Blaikley s Howardem pojali psaní písniček jako profesi, po nějakou dobu jistě výnosnou, neboť vytvořili opravdu znamenité hity.

Ten první velký přinesli londýnské kapele Honeycombs s bubenicí Anne „Honey“ Lantree a výrazným zpěvákem Dennisem D´Ellem. Psal se rok 1964, když se Honeycombs vyhoupli na první místo hitparády v různých koutech světa, včetně Velké Británie, s Blaikleyho a Howardovou peckou Have I The Right, Mám právo?

Alan Blaikley a Ken Howard se přiblížili tomuto úspěchu zhruba za tři roky písničkou From The Underworld, Z podsvětí, pro další anglickou kapelu Herd, jejíž největší atrakcí byl tenkrát sedmnáctiletý zpěvák a kytarista, budoucí hvězda Peter Frampton. Text psychedelií notně ovlivněné písničky je založen na starořecké legendě o Orfeovi a jeho lásce Eurydice.

A nebyl to jediný úspěšný song, v němž Blaikley a Howard uplatnili zájem o staré báje a témata z dávné historie. V míře dostatečné je využili v plejádě hitů pro další populární kapelu šedesátých let s dlouhatánským názvem složeným z přezdívek jednotlivých členů Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich.

Čtěte také

Alan Blaikley a Ken Howard tuto kapelu objevili a psali pro ni jeden hit za druhým. Tím prvním a největším byla na jaře roku 1968 The Legend Of Xanadu, Legenda Xanadu. Slovesně šlo o variaci na báseň známého anglického romantického básníka z konce 18. a začátku 19. století Samuela Taylora Coleridge, který líčil sídlo Kublaj-chána Šang-tu neboli Xanadu.

The Legend of Xanadu roce 1968 obsadila nejvyšší příčku několika hitparád, včetně té domácí britské. A výrazně uspěla v rozhlasové Houpačce Mirky a Jiřího Černých. V Čechách byly známé i další hity pop-rockové skupiny Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich jako Zabadak, Hold Tight, Save Me, Okay! nebo Bend It, všechny od autorské dvojice Howard – Blaikley.

Písnička The Wreck of the Antoniette se líbila našemu Pavlu Novákovi, a tak si ji sám i otextoval a natočil se svou kapelou Vox v roce 1970, i když vrak lodi vyměnil za měsíc máj.

Blaikley s Howardem se stali také prvními Brity, od nichž natočil song veleslavný Elvis Presley a měl z něj hit. Nestalo se to přímou cestou. Původním interpretem působivé balady I´ve Lost You, Ztratil jsem tě, byl známý britský folkař Ian Matthews se svou kapelou Matthews Southern Comfort. Elvis Presley se jí chopil nedlouho po tom, v roce 1970.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související