Kamiony ničí silnice druhých a třetích tříd. Obce žádají zavedení mýtného

10. květen 2021 11:01
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kamion v Grymově

Sdružení místních samospráv žádá o zavedení mýtného na vybraných silnicích druhé a třetí třídy. Týká se to těch, které slouží jako objízdné trasy pro tranzitní nákladní dopravu. Petici určenou poslanecké sněmovně podepsalo už vedení desítek obcí v celé republice. Ministerstvo dopravy ale zpoplatnění těchto komunikací odmítá.

„Když se tady potká nákladní automobil a maminka s kočárkem, nastává kritická situace. Maminka nemá v podstatě kam uhnout, komunikace je úzká,“ ukazuje u silnice třetí třídy v Truskovicích na Strakonicku starosta Václav Trobl.

Denně tudy projedou desítky nákladních aut. „Komunikace přes obec Truskovice není v žádném případě uzpůsobena pro těžkou kamionovou dopravu. Dochází i ke statickým poruchám budov,“ dodává starosta.

Kamiony si přes obec zkracují cestu na hraniční přechod Strážný a zároveň se vyhýbají zpoplatněné silnici. Podobné problémy řeší mnoho obcí v celé republice.

Ministerstvo dopravy tvrzení o navýšení kamionové dopravy na silnicích nižších tříd odmítá. „Reakce z krajů máme, přičemž z odpovědí souhrnně vyplývá, že nebyl dostatečně prokázán přesun těžké nákladní dopravy ze zpoplatněných silnic první třídy na silnice nižších tříd,“ uvádí mluvčí František Jemelka.

Dotčené obce jsou ale podle manažerky Sdružení místních samospráv Milady Vopálkové jiného názoru. „My máme ohlasy od starostů, že tato situace nastává a musí se v každém případě řešit,“ zdůrazňuje.

Čtěte také

Ministerstvo dopravy navrhuje obcím dvě řešení. „Opatření v podobně omezení vjezdu těžkých nákladních vozidel nebo užití stavebně technických opatření pro zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v obcích,“ říká mluvčí František Jemelka.

O částečné omezení nákladní dopravy se některé obce marně snaží už několik let. „Technické požadavky, které řešíme třeba s dopravním inspektorátem, nejsou mnohde reálné. Podle stávající normy se chodník nedá udělat a omezení tonáže vozidel, to je běh na hodně dlouhou trať, než bychom se byli schopni s odborem dopravy, případně dopravním inspektorátem dohodnout. A oni tyhle záležitosti také nijak výrazně nepodporují,“ dodává Jiří Iral, starosta Chelčic, kterými prochází stejná komunikace jako Truskovicemi.

Jihočeský kraj už o tomto problému jednal několikrát s ministerstvem dopravy, zatím bezvýsledně. Podle krajského náměstka pro dopravu Antonína Kráka se o to v budoucnu pokusí znovu přes Asociaci krajů.

Spustit audio

Související