João Gilberto byl jednou z největších legend brazilské bossa novy
Mezi klíčové osobnosti hudby jihoamerického kontinentu, která vyzařuje náladu plnou sluníčka a horkého léta, patřil João Gilberto. Tento kytarista, zpěvák a autor se narodil 10. června 1931 v Brazílii.
Dědeček mu koupil první kytaru, když mu bylo čtrnáct let. Na střední škole se spolužáky vytvořil kapelu, jejíž repertoár byl ovlivněn lidovými písničkami, americkým jazzem a dokonce i operou.
Pak se João Gilberto připojil k vokální skupině Garotos da Lua, Měsíční chlapci, a přestěhoval se do Rio de Janeira. Za nějakou dobu byl ze skupiny propuštěn pro nedostatek disciplíny, neboť ustavičně pozdě chodil na zkoušky a někdy nedorazil vůbec.
Další roky mu přinesly hodně mizérie. Málokdy měl nějakou práci, byl závislý na podpoře přátel a postupně se dostával do chronické deprese. Pomohl mu kamarád a vzal ho s sebou do Porto Alegre v jižní Brazílli. Pobyt v tomto provinčním městě Joãovi, především coby muzikantovi, velmi svědčil.
Poté prožil se svou sestrou osm měsíců v Diamantině, kde se zcela izoloval od normálního života a dnem i nocí hrál na kytaru v malé koupelně, kde prý nalezl nejlepší akustiku. Zároveň tehdy v sobě João Gilberto našel také schopnosti skládat.
Jedna z jeho vůbec prvních písniček se jmenovala Bim-Bom. Podle vlastních slov ho k jejímu vzniku inspirovaly projíždějící pradleny, které na pozoroval na obou březích řeky Sao Francisco. V podání autora, zpěváka a kytaristy Joao Gilberta tato píseň zazní v hudebním pořadu V náladě swingu, potažmo jazzu.
Gilbertův způsob hry na kytaru, ale také zpěvu, který svým úsporným minimalismem působil velmi intimně, byl ve své době novátorský. Navzdory rodinným potížím mu další měsíce a roky poskytly životní i uměleckou satisfakci.
Čtěte také
Stal se jedním z tvůrců a hlavních hvězd stylu bossa nova, který ovlivnil kdysi tvář jazzu i populární hudby. Podílel se na vzniku legendárního a pro bossa novu zásadního alba Getz/Gilberto z roku 1964, které vlastně nese i jeho jméno.
Pak se João Gilberto odstěhoval do Spojených států amerických, kde prožil sedm let, částečně i s tehdejší životní partnerkou, známou zpěvačkou Astrud Gilberto. Potom nějaký čas žil v Mexiku a do Brazílie se vrátil v roce 1980. Od té doby byl významnou součástí tamního hudebního života. Bohužel se musel potýkat se stále většími zdravotními problémy. Odešel na věčnost před necelými dvěma roky ve věku 88 let.
Hudební pořad V náladě swingu, potažmo jazzu ale také připomene sté výročí „básníka klavíru“ Errolla Garnera, přirozeně jeho slavnou krásnou kompozicí Misty, dále nedožité devadesátiny oblíbeného francouzského jazzového pianisty a „hammondkáře“ Georgese Arvanitase, který hrál na varhany třeba ve skandálním erotickém hitu Serge Gainsbourga a Jane Birkin Je t'aime moi non plus.
Související
-
Napoleon nebyl jenom vojevůdce, ale jmenoval se tak i skvělý jazzový pianista
Napoleon, to nebyl jenom veleslavný francouzský vojevůdce a státník, ale také skvělý jazzový pianista a spoluhráč řady legend. Marty Napoleon se narodil před sto lety.
-
Kapelník Gustav Brom se narodil před sto lety, jeho orchestr sbíral úspěchy doma i v zahraničí
Naplnilo se století od narození Gustava Broma. Legendární kapelník po neuvěřitelně dlouhou dobu vedl orchestr, v němž soustředil opravdovou muzikantskou elitu.
-
Jazzové vyzrání Teresy Brewer, někdejší velké hvězdy pop music, a uhrančivý zvuk hammondek
„Dej niklák do hracího automatu. Všechno, co chci, je tebe milovat a hudbu, hudbu, hudbu.“ Tato slůvka obdivuhodně jasným hlasem jako devatenáctiletá zpívala Teresa Brewer.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.