Jak je čistá voda v řece Vltavě a ovzduší v budějovické Stromovce, zjistili při výzkumu studenti Česko-anglického gymnázia

13. červen 2022 16:28

Hydrologická měření v terénu i laboratoři poslední dva roky prováděli studenti Česko-anglického gymnázia v Českých Budějovicích. Výzkumy byly součástí mezinárodního vědeckého projektu STEM3, na kterém spolupracovali i studenti z chorvatského Záhřebu a slovinského Mariboru. Obě zahraniční lokality navíc českobudějovičtí žáci měli možnost navštívit. Porovnávání výsledků odebraných vzorků ukázalo hned několik zajímavostí.

„Právě jsme si nabrali vzorek vody, který rozdělíme po pěti mililitrech. Musíme být hodně přesní, jinak by nám to nevyšlo správně. Chceme změřit tvrdost vody, což znamená obsah uhličitanu vápenatého,“ popisuje studentka Česko-anglického gymnázia Sabina Fraňková na břehu řeky Vltavy v Českých Budějovicích.

Vzorky z řeky studenti odebírají už delší dobu. „Zjistili jsme, že na všech místech, kde jsme měřili, je voda poměrně čistá,“ uvádí Sabina Fraňková.

Projekt STEM3 je součástí evropského programu Erasmus+. Vedoucí projektu za Česko-anglické gymnázium, učitelka biologie a chemie Lucie Starčevská, označuje za největší přínos společného výzkumu možnost přeshraniční spolupráce pro studenty.

Čtěte také

„Já jsem z toho projektu úplně nadšená. Opravdu to velice prohloubilo mezinárodní spolupráci. Myslím, že studenti se hodně naučili, získali hodně zkušeností, také se osamostatnili, ať už v cestování nebo práci s daty,“ komentuje.

Kromě vody studenti zkoumali také lišejníky, které jsou důležitým indikátorem stavu a kvality ovzduší v daném prostředí. I v tomto odvětví výzkumy přinesly zajímavá zjištění. „Zjistili jsme třeba to, že čistota ovzduší ve velkých městských parcích, jako je například v Budějovicích Stromovka, odpovídá čistotě ovzduší v lese, v přírodním prostředí. To nám napovídá výskyt lišejníků, což nás docela překvapilo,“ líčí Lucie Starčevská.

S metodami a pokusy užívanými v rámci projektu budou studenti Česko-anglického gymnázia pracovat i dál. Učitelé by teď chtěli navázat další mezinárodní spolupráci.

Spustit audio

Související