Jachet na Lipně přibývá. Ekologové i záchranáři ale upozorňují na problémy
Stále více lidí chce poznávat Lipensko z jachty. Půjčovny potvrzují, že přibývá zájemců o vícedenní plavby po přehradě. Nezkušení turisté na plavidlech ale přidělávají práci vodním záchranářům.
Hana Gvenetadze ze společnosti Noe´s Sailing zaučuje lidi, kteří si chtějí půjčit jachtu, přímo v přístavu v Lipně nad Vltavou. Ukazuje jim například ruční startování benzinového motoru.
Několik dní přijela z Prahy strávit na malou jachtu paní Sandra s manželem a synem. „Na tři dny, dvě noci. Už jsme jednu noc na lodi spali a tohle byl takový spontánní nápad, že bychom to chtěli vyzkoušet. Doufáme, že to zvládneme,“ říká.
Právě vícedenních plaveb v posledních letech přibývá. „Bylo to znát hlavně během covidu, protože lidé nejezdili do zahraničí. Měli jsme úplně nabité léto a pronájmy byly dlouhodobé,“ potvrzuje Andrea Šámalová, majitelka společnosti Noe´s Sailing, která půjčuje přes dvacet plachetnic.
Na menší plavidlo stačí zájemcům proškolení od personálu půjčovny, na větší jachtu už potřebují kapitánský průkaz. „Pokud nikdy na lodi nebyli, tak vždycky radíme udělat si nejdřív projížďku s kapitánem, aby zjistili, jestli je to vůbec baví. Pak až je na místě žádat o kapitánský průkaz a půjčovat si lodě,“ podotýká Andrea Šámalová.
Čtěte také
Větší jachty mají kompletní zázemí včetně sprch a toalet. „Když jsou někde v zátoce, je tam nádrž, která odpady zachytává. Potom přijedou do přístavu a musí ji vylít. A chemické záchody fungují stejně jako v karavanu,“ popisuje Andrea Šámalová.
Ekologové a ochránci přírody ale varují, že nárůst lodní dopravy na Lipně vede ke zhoršování kvality vody v nádrži. Upozorňuje na to i František Frantál ze spolku Šumava ne na prodej. „Není vyřešena kontrola kvality spalovacích motorů, není vyřešeno zásobování pohonnými hmotami v lodích. Největší problém paradoxně dělají lodě menší, když dolévají benzín za provozu na hadině. Zároveň není vyřešená likvidace tekutých odpadů,“ připomíná.
Nezkušení turisté na plavidlech přidělávají práci také vodním záchranářům. „Ti lidé pak v nějaké extrémnější situaci, třeba při změně počasí, neví, jak se zachovat, protože nemají zkušenosti,“ uvádí Radek Toman z Vodní záchranné služby Český Krumlov.
„Řešíme situace, kdy plavidlo neovladatelně najede ke břehu, nasedne na mělčinu a posádka není schopna se svými silami z toho dostat. Nebo je vítr odnese někam do zátoky, tam přestane foukat a zase ti nezkušení vůdci plavidel odsud nedokáží vyjet,“ vypráví. Naposledy museli lipenští vodní záchranáři pomáhat skupince mladých turistů, kteří uvízli s katamaránem v zátoce.
Související
-
Každý čtvrtý vůdce malého plavidla porušuje předpisy. Často na lodích chybí vesty pro posádku
Čluny, vodní skútry, paddleboardy, ale i plavci se potkávají na přehradách. Na nebezpečné situace se snažili upozornit policisté a záchranáři se Státní plavební správou.
-
Zájem o plavby po Vltavě mezi Budějovicemi a Týnem stále roste, vodní linky jsou i součástí MHD
Za první dva měsíce sezony plavebními komorami na Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou proplulo přes 14 tisíc lidí. To je zhruba o tisícovku víc než loni.
-
Turisté z okolních zemí i Češi plní kempy u Lipna. Majitelé hlásí podobný zájem jako před pandemií
Mobilní domky i místa pro karavany už mají kempy u Lipna téměř obsazené. Díky zájmu českých turistů i návratu Rakušanů a Němců očekávají majitelé sezonu jako před pandemií.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putinova představa o ,tradiční roli’ versus potřeba nahradit ztráty z Ukrajiny. Ruská armáda nabírá ženy
-
Analytička Klímová: Češi bývají nespokojení. Jsme teď na úrovni Slovinců. Ale chudší než před 5 lety
-
AfD zvolila Weidelovou kandidátkou na kancléřku. Proti straně demonstrovalo kolem 10 000 lidí
-
Ukrajina tvrdí, že v Kurské oblasti zajala první severokorejské vojáky. Vyslýchá je