Hořká komedie od jednoho stolu a budoucí vánoční stálice. To jsou Vlastníci a Poslední aristokratka
Na podzim vtrhly do kin dvě české komedie a už přilákaly stovky tisíc diváků. Jedna je hodně sociální a její humor je občas hořký. Jmenuje se Vlastníci, natočil ji herec, režisér a scenárista Jiří Havelka a vše se v ní točí kolem schůze vlastníků bytových jednotek.
Jiří Havelka je znám jako spoluzakladatel a moderátor televize Óčko, je členem kabaretního divadla VOSTO5 a jako režisér pracuje v Dejvickém divadle či v divadle DISK. Charakterizují ho inovace, fantazie, schopnost improvizace.
Látka pro film Vlastníci nejdříve dostala divadelní podobu a natočit ji asi nebylo jednoduché. Herci hodinu a půl sedí u jednoho stolu zasedačky. Těžká struktura. Tuto formu už filmová historie ale zná, stačí připomenout slavný snímek Dvanáct rozhněvaných mužů od Sidneyho Lumeta z roku 1957 mimo jiné s Jiřím Voskovcem. Děj Vlastníků není tak dramatický, ale také rozhodně není k popukání.
Film vznikl za osm dní. Asi vás nepřekvapí, že u jednacího stolu sedí roztodivné povahy lidí, kteří by měli táhnout za jeden provaz vlastníků, ale opak je pravdou. Schůzi vede paní Zahrádková neboli Tereza Ramba, dříve Voříšková, mimochodem hraje skvěle, a vše zapisuje její manžel neboli Vojtěch Kotek. Oba energicky chtějí, aby se dům řádně opravil, a peníze chtějí získat prodejem půdy.
Jenže mají těžké oponenty, byrokratku tělem a duší paní Roubíčkovou v podání Kláry Melíškové, Dagmar Havlovou jako zahořklou a pomlouvající paní Horvátovou, Jiřího Lábuse jako nerudného pana Kubáta, podle kterého nic nejde, protože ve výboru kdysi pracoval, Pavlu Tomicovou jako sobeckou paní Procházkovou, která nechce výtah, protože bydlí v přízemí, Davida Novotného v roli přihlouplého pana Švece, který na schůzi zastupuje maminku a brzy se stane vlastníkem, nebo dva zdatné manipulátory, vlastníky zděděného bytu, bratry Čermáky, které si střihli Kryštof Hádek a Stanislav Majer. Zdá se, že se Vlastníci nikdy na ničem nedohodnou.
Aristokratka si dělá legraci ze šlechticů
Péče o majetek, ale v tomto případě jde odkaz předků, je motivem i druhé komedie: Poslední aristokratka, která už zřejmě atakuje hranici půl milionu diváků. Režisérem je úspěšný tvůrce Jiří Vejdělek, mimo jiné autor Účastníků zájezdu, který tentokráte převedl na plátno knihu Evžena Bočka
Pokud toužíte po jednoduché vánoční náladě, běžte na příběh Newyorčana Franka (nezvykle romantickou polohu ztvárnil drsňák Hynek Čermák), který získá dávné rodové sídlo – zámek Kostka.
Potomek emigrantů se po více než čtyřiceti letech vydává s dcerou Marií (talentovaná Yvona Stolařová) a temperamentní, poněkud povrchní ženou Vivien (ostřílená Tatiana Vilhelmová) do Čech. Prodá rodina chátrající památku, nebo podlehne kouzlu dávných věků a povinnostem?
Stejně jako u Vlastníků se můžete spolehnout na zdařilé herecké výkony. Kromě hlavních hrdinů si užijete svérázného kastelána Josefa, který návštěvníkům říká mufloni – hraje ho Martin Pechlát, nebo hypochondra a údržbáře Krásu, který při hře na varhany hodně falešně zpívá. Tento part patří Pavlu Liškovi.
Čtěte také
Herecký výkon číslo jedna ale jednoznačně podává Eliška Balzerová jako svérázná zámecká hospodyně, kuchařka a milovnice ořechovky paní Tichá.
Na české poměry nabízí Poslední aristokratka nezvyklé téma – dělá si legraci z restituujících šlechticů. Film vznikl podle Bočkova besselleru, který má několik dílů. Děj má spád, působivou kameru i výpravu plnou sněhu až si člověk říká, kdy a kde tvůrci točili. Odpověď zní: zámek Buchlovice u Uherského Hradiště, Rájec v okrese Blansko, Jaroslavice na Znojemsku a Milotice v okrese Hodonín, který byl předlohou literární Kostky.
Poslední aristokratka je určitě laskavý film, který se brzy stane vánoční stálicí televizních programů. Možná i proto, že toužíme prohlédnout jedno tajemství.
Recenzi filmů Vlastníci a Poslední aristokratka nabízí kulturní magazín Kavárna. Dále navštíví českobudějovickou Galerii 1, která se zaměřuje na pop-art, připomene rekonstrukci historické radnice v Soběslavi a představí audioknihu, která vznikla podle knížky Aleše Palána o šumavských samotářích Raději zešílet v divočině.
Související
-
Baví mě dobíjet diváky nadějí, říká Jiří Strach. Režisérské řemeslo odkoukal na place od nejlepších
V 80. letech stál před kamerou ve filmu Smrt krásných srnců nebo seriálu Křeček v noční košili. Pak se Jiří Strach přesunul na druhou stranu a stal se úspěšným režisérem.
-
Uctívaný a pak nenáviděný Maradona a příběh brankáře Trautmanna. Kina uvádí dva filmy o fotbalu
Diego Armando Maradona. Jméno fotbalisty nebo spíše hráče, kterého proslavily skandály v životě i na hřišti, zná zřejmě každý. Rodák z Buenos Aires láká řadu let i filmaře.
-
Kdyby na nás film Na střeše vrhal špatné světlo, nešel bych do toho, říká vietnamský herec
V rodných Českých Budějovicích představil herec a režisér Jiří Mádl svůj nový film Na střeše. V něm vypráví o zvláštním soužití starého zatrpklého muže a mladého Vietnamce.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka