Kdyby scénář vrhal špatné světlo na naši komunitu, nešel bych do toho, říká vietnamský herec z Mádlova filmu Na střeše

Duy Anh Tran a Alois Švehlík ve filmu Na střeše
Duy Anh Tran a Alois Švehlík ve filmu Na střeše

V rodných Českých Budějovicích představil herec a režisér Jiří Mádl svůj nový film Na střeše. V něm vypráví o zvláštním soužití starého zatrpklého muže a mladého Vietnamce.

Potkají se na střeše domu, v němž nevrlý profesor bydlí. Zde se skrývá prchající Song. Prolnutí dvou rozdílných světů a touha po blízkosti pak jsou hlavním tématem filmu.

„Napadlo mě to, když jsem žil v New Yorku na koleji s korejským studentem a ten mě podobné trable jako Song ve filmu. Já jsem tam byl shodou okolností na scénáristické škole, takže jsem hledal téma a jak jsem s ním byl každý den, tak on se mi stal tím tématem,“ říká režisér Jiří Mádl.

Jiří Mádl

Přesná podoba hlavních postav však podle něj není tak důležitá. „Ono je trochu nepodstatné, kdo to je, jestli starý pán a mladý kluk, Evropan a Asiat, vždycky jsou zajímavé ty kontrasty. Musí mít těžkosti, dostat se k sobě a nakonec zjistí, že spolu žít můžou,“ dodává.

Ve filmu Jiří Mádl pracuje s věkovým rozdílem postav, národnostním rozdílem, rozdílem povah a přístupů k životu, což nabízí řadu zajímavých situací pro scénář. Hlavním bodem je ale podle něj sbližování.

„Snažil jsem se ukázat, že člověk není celistvý, pokud k sobě někoho nemá, a zároveň, že tu rodinu si můžeme vybrat, že naší druhou polovinou nemusí být nutně někdo, kdo je nám podobný, biologicky spřízněný nebo žije v našem městě,“ komentuje.

Na casting se Vietnamci nehrnuli

Vietnamce Songa hraje Duy Anh Tran, kterému nikdo neřekne jinak než Lukáš. „Našli jsme ho na castingu, který byl docela dlouhý, protože nebylo snadné přilákat mladé Vietnamce k filmu. Lukáš byl od začátku jedním z favoritů. Je ohromně pracovitý a myslím, že každý herec, který má hrát hlavní roli, musí mít určitý zvláštní druh inteligence, a to on měl,“ vypráví Jiří Mádl.

Hledání představitele přitom vypadalo zpočátku beznadějně. Na casting se totiž dlouho nikdo nehlásil. „Pak nám vietnamská komunita poradila, že musíme natočit nějakou videopozvánku, kde bude řečeno, že ve filmu nejsou žádné milostné ani násilné scény, a pak to bude přijatelné pro rodiče mladých Vietnamců. Udělali jsme to a najednou to opravdu fungovalo,“ prozrazuje režisér.

Vietnamská komunita byla podle něj při přípravě filmu velmi nápomocná. „Je pravda, že je uzavřená, nicméně my jsme s nimi hráli od začátku úplně otevřeně, snažili jsme se komunikovat, nic jsme nezatajovali. Stále jsme je ujišťovali, že ten film si nedělá srandu, neparoduje vietnamskou komunitu ani jazyk a že je to spíš nedílnou součástí nějakého příběhu a najednou jsme měli dveře otevřené,“ doplňuje.

Rozporuplný šéf kontrarozvědky. Film Toman nabídl velkou hereckou příležitost Jiřímu Macháčkovi

Návštěvníci Slavonice Festu měli jako první možnost vidět nový český film Toman. Na snímku představitel hlavní role Jiří Macháček a režisér Ondřej Trojan

První diváci viděli nový film režiséra Ondřeje Trojana s názvem Toman. Na filmovém a hudebním festivalu v jihočeských Slavonicích ho autor uvedl v exkluzivní předpremiéře.

Profesora Rypara si ve filmu zahrál Alois Švehlík. Roli mu Jiří Mádl nabídl poté, co tragicky zahynul herec Jan Tříska, který měl tuto postavu ztvárnit. Když si Alois Švehlík přečetl scénář, dlouho neváhal. „Mně se prostě líbil, je to zkrátka hezký příběh a ten vždycky zaujme,“ říká.

Scénář byl stěžejní i pro vietnamského herce. „Kdyby byl nějak útočný nebo vrhal špatné světlo na naši komunitu, tak bych do toho určitě nešel. Příběh se mi ale líbil, odkrývá různá tabu a témata, která se teď snad budou řešit. A víc než o nějakém imigrantství nebo Vietnamci je to o tom, že fakt potřebujeme blízké lidi kolem sebe, když si to třeba nechceme přiznat,“ uzavírá Duy Anh Tran.

Nový film Jiřího Mádla Na střeše představuje kulturní magazín Kavárna. Dále na výstavu obrazů DivoTvůrce do rozhlasové kavárny nebo na Dny slovenské kultury v Českých Budějovicích.

Spustit audio

Související