Dvouplošníky, migy, gripeny. Jihočeské muzeum připomíná historii českého letectva
Letošní sté výročí vzniku samostatného Československa v sobě skrývá další jubileum. Souběžně s republikou totiž vznikaly i první československé letecké pluky.
Staletou historii tuzemského letectva teď představuje výstava Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Její autor Miroslav Irra ze své vlastní sbírky zapůjčil více než 150 plastikových modelů.
„Už od roku 1918 vznikaly první československé letecké továrny. Je zajímavé, že po sedmi letech od vzniku republiky už fungovaly tři velké továrny, které v roce 1925 nabízely několik desítek různých typů letadel,“ připomíná.
V části expozice věnované době první republiky jsou kromě dvou výjimek modely letounů, které navrhli čeští konstruktéři a vyrobil český letecký průmysl. „Kolem roku 1933 jsme po technické stránce byli přinejmenším na evropské špičce, ale potom bohužel ten vývoj poněkud stagnoval, protože republika se připravovala na obranu,“ připomíná Miroslav Irra.
Výstava dává poměrně velký prostor letounům, na nichž českoslovenští letci za druhé světové války bojovali na odbojových frontách. „První cesty do odboje většinou vedly přes Polsko. Jsou tu modely tří polských letounů, na kterých byl zahájen výcvik,“ ukazuje autor.
Před válkou byly u československého letectva více než dva tisíce vojáků z povolání, zhruba polovina z nich odešla do odboje. Na konci roku 1940 bylo v Anglii 1287 československých letců, a to nejen pilotů, ale i techniků a dalších. Využívali známé stroje Hurrican, Spitfire a Wellington.
Letci ale mířili i na východní frontu. „Na vlastní žádost odešla skupina dvaceti pilotů a jeden neletový funkcionář v roce 1944 do Sovětského svazu. Vytvořili tam první československý samostatný stíhací pluk,“ dodává Miroslav Irra.
Po únoru 1948 nastává i v letectvu přechod k sovětské technice. „K tomu byly veliké personální čistky, kdy byli odstranění všichni, kdo odmítli nějakým způsobem projevit souhlas s režimem,“ říká Miroslav Irra.
Dnes už podle něj má Česká republika pouze jednu letku gripenů v Čáslavi a jednu letku s domácími letouny Aero L-159 Alca.
Výstava Československé a české letectvo 1918 – 2018 v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích potrvá až do 12. srpna.
Související
-
Pronásledovali německou stíhačku a stálo je to život. Sestřelené piloty připomíná pomník u Boršova
Když se u Boršova nad Vltavou vydáte od řeky přes hradiště nahoru, dorazíte k soše bytosti, která drží v náruči motýla, a pomníku se jmény William Preddy a Raymond Reuter.
-
Jak se sedí ve válečné stíhačce? Není to nic pohodlného, už i...
Před několika dny, 2. července 2016 by oslavil své 101. narozeniny Prokop Brázda. Letec 313. stíhací perutě Britského královského letectva se narodil v jihočeském K...
-
Kokpit airbusu je kancelář s nejkrásnějším výhledem, říká pilot, který létá pro kazašské aerolinky
Od 17 let létal na větroních a motorových letadlech na letišti v Hosíně u Českých Budějovic, později tam také pracoval jako správce. Teď je Aleš Tondl kapitánem airbusu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Téměř 134 milionů korun na účtech. Policie prošetřuje výdělky léčitele a vůdce kutnohorské sekty
-
Energetika je strategie. Konec fosilních paliv změní strukturu moci, říká náměstkyně norského ministra
-
Lipavský míří za pravou rukou Orbána. ‚Snaha ukázat kontrast v postoji k ruské agresi,‘ míní expertka
-
Migrace Čechy pálí, všímá si novinářka. V paktu jsou podle ní kvóty i výjimka