Dvouplošníky, migy, gripeny. Jihočeské muzeum připomíná historii českého letectva

24. červen 2018 08:10

Letošní sté výročí vzniku samostatného Československa v sobě skrývá další jubileum. Souběžně s republikou totiž vznikaly i první československé letecké pluky.

Staletou historii tuzemského letectva teď představuje výstava Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Její autor Miroslav Irra ze své vlastní sbírky zapůjčil více než 150 plastikových modelů.

„Už od roku 1918 vznikaly první československé letecké továrny. Je zajímavé, že po sedmi letech od vzniku republiky už fungovaly tři velké továrny, které v roce 1925 nabízely několik desítek různých typů letadel,“ připomíná.

V části expozice věnované době první republiky jsou kromě dvou výjimek modely letounů, které navrhli čeští konstruktéři a vyrobil český letecký průmysl. „Kolem roku 1933 jsme po technické stránce byli přinejmenším na evropské špičce, ale potom bohužel ten vývoj poněkud stagnoval, protože republika se připravovala na obranu,“ připomíná Miroslav Irra.

Výstava dává poměrně velký prostor letounům, na nichž českoslovenští letci za druhé světové války bojovali na odbojových frontách. „První cesty do odboje většinou vedly přes Polsko. Jsou tu modely tří polských letounů, na kterých byl zahájen výcvik,“ ukazuje autor.

Před válkou byly u československého letectva více než dva tisíce vojáků z povolání, zhruba polovina z nich odešla do odboje. Na konci roku 1940 bylo v Anglii 1287 československých letců, a to nejen pilotů, ale i techniků a dalších. Využívali známé stroje Hurrican, Spitfire a Wellington.

Letci ale mířili i na východní frontu. „Na vlastní žádost odešla skupina dvaceti pilotů a jeden neletový funkcionář v roce 1944 do Sovětského svazu. Vytvořili tam první československý samostatný stíhací pluk,“ dodává Miroslav Irra.

Po únoru 1948 nastává i v letectvu přechod k sovětské technice. „K tomu byly veliké personální čistky, kdy byli odstranění všichni, kdo odmítli nějakým způsobem projevit souhlas s režimem,“ říká Miroslav Irra.

Dnes už podle něj má Česká republika pouze jednu letku gripenů v Čáslavi a jednu letku s domácími letouny Aero L-159 Alca.

Výstava Československé a české letectvo 1918 – 2018 v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích potrvá až do 12. srpna.

autor: mvo
Spustit audio

Související